آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

کاش دنیامون رو بزرگ می کردیم

سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ب.ظ

یکی از چیزهایی عجیب غریبی که بین ما ایرانی‌ها وجود داره، خسیس بودنمون در نشر علم و اطلاعاتمون هست.

توی کانال یکی از انتشارات عضو هستم. چند روز پیش یه فایل صوتی توی کانال گذاشتن که درباره "نسبت تاریخی بیهقی و رمان" بود. خب از اونجایی که این روزها قرار بود با بچه ها تاریخ بیهقی بخونیم، کنجکاو شدم گوشش بدم که اگر به دردخور بود اینجا آپلودش کنم. بعد گوش دادن فهمیدم، صوت جلسه ناقص هست. به ادمین کانال پیام دادم که این فایل ناقصه، کاملش رو نمی‌ذارید که گفت این جلسه برای هترجویان فلان مدرسه‌مون هست و اجازه نداریم.

شاخم در اومد از این استدلال، بهش گفتم که بلاد کفر سیستم عامل تولید می کنند اونم اپن سورس بعد شما لنگ یه فایل صوتی هستید.

خلاصه اینکه، ادعاشون گوش فلک رو کر می‌کنه، و چه سیمنارها و سخنرانی‌هایی که ایراد نمی‌کنند در باب فضیلت علم و دانش و علی‌الخصوص ادبیات و البته گسترش همین علم، بعد موقع عمل یه فایل صوتی رو توی مشتشون سفت می‌گیرند و عین بچه‌ها پاشون رو می‌کوبونند به زمین که مال خودمونه بهت نمیدمش.

گند بزننتون که هر وقت خواستم، کمی بهتون دلخوش کنم گند زدید به همه چیز.




 


  • گلی

نظرات (۳)

یا یه عکس، یه پارت کوتاه از هیجان انگیزترین بخش ماجرا می‌ذارن و می‌گن بقیه‌اش چارتومن :)

گندبزنن.
پاسخ:
این انتشاراتی پول نمی گیره فقط انگار فایل هاشون مخصوص خودشون هست 


خدا عمر با عزت بهت بده بخدا ، الحق که حرف دلمو زدی..
پاسخ:
همه مون زخم خورده این جماعت زشتیم انگار ):
حق کاملا با اوناست. توی بلاد کفر هم چیزی وجود داره به نام کپی رایت که البته ما زیاد حالش رو حس نکردیم اگر نه باید سه ماه از حقوقمون رو ذخیره می کردیم تا باهاش فقط یه نرم افزار بخریم، سیستم عامل که دیگه نمیشه طرفش رفت به راحتی.
القصه که اون ها بیش از شما زخم خورده ی این نحو استفاده از تولیداتشون هستن. این رو به عنوان کسی می گم که مدتی درگیر ثبت و ضبط این نوع کلاس ها بوده و از نزدیک شاهد کنده شدن پوست برگزارکننده ها. هزینه ی بالای برگزاری این کلاس ها و اهمیت ندادن مردم همه چیز فهم و فرهیخته به این کلاس های تخصصی هم مزید بر علت. از همه ی این ها گذشته طالب تشنه برای سیراب شدن سفر می کنه، هزینه می کنه، فحش می خوره، منت می کشه ... عادت هلو برو تو گلویی که فضای مجازی انداخته به جان ما توی تاریخ احتمالا بی نظیره و این دسترسی آسون به حجم اطلاعات به نظرم اگر ده تا نکته ی مثبت داشته باشه یقینا چند تا نکته ی درشت منفی هم داره که احتمالا برآیند تولید علم رو می ندازه توی سرازیری سقوط ...
پاسخ:
دو تا موضوع رو کاملا با هم قاطی کردید
این موضوعی که من درباره ش صحبت کردم درباره فایل صوتی برای یه نشست هست، می دونید مثل این می مونه  که مثلا دولت آبادی بره نشرچشمه و درباره تاریخ بیهقی صحبت کنه، بعد بگیم ما فایل صوتی رو فقط برای کسایی می ذاریم که توی اون نشست شرکت داشتند.

قبلا هم گفتم این نشست هایی که من درباره ش صحبت کردم کاملا رایگان هست.
در ضمن دو تا مقوله رو از هم همیشه جدا کنید، به همه چیز پولکی نگاه نکنیم، بیایم اینطوری نگاه کنیم که توی کشوری زندگی می کنیم که هر روز فاصله مون با ادبیات به ویژه ادبیات کهنمون زیاد میشه، و تعدا کمی هم خواهان یادگیری هستند در این زمینه، شما میاید برای اینکه آشتی بدید یا اطلاعات عمومی طرف رو بالا ببرید با یکسری هزینه تقریبا دولتی یه سری کارها رو توی این زمینه انجام میدین بعد میاین برای اشتراک گذاری این فایل ها کلی تبصره می ذارید. خیلی احمقانه است به خدا.

یکی از ایرادهای کشور ما اینه که به همه چیز پولی نگاه می کنیم
شما بیا یه سرچ توی یوتیوب بزن کلی آموزش رایگان توی همه زمینه ها به زبان انگلیسی هست، بعد توی کشور ما هر چی سرچ می کنی یه خط درباره بدیهیات زندگی نیست.
همین آموزش های رایگان توی کشورهای خارجی بوده که اینهمه پیشرفت کردند ولی ما سالهاست روی یه مدار صفردرجه می چرخیم.
اصلا تا حالا فکر کردید اگر ما بجای پولکی نگاه کردن به همه چیز می اومدیم توی همین فضای وب نویسی تولید محتوا می کردیم چقدر ملت جلو می افتادند، مطمئن باشید اگر هر نفر بدون نگاه اقتصادی از تخصص هاش می گفت و اون رو آموزش می داد الان کلی جلو بودیم.
بالاخره وقتی این آموزش ها همگانی بشه، اون کسی که مثلا فتوشاپ آموزش داده، به فرض دلش می خواد برنامه نویسی یاد بگیره اونم برنامه نویسی رو رایگان یاد می گیره و الی آخر