آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

برای دوستداران زبان فارسی

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۶، ۰۲:۰۹ ب.ظ

یکی از نکته‌هایی که موقع نوشتن باید دقت کنیم، رعایت نیم‌فاصله‌ها و فاصله‌ها بین کلمات است. خب این نیم‌فاصله‌ها رو نباید دیمی استفاده کرد. دوتا منبع و مرجع وجود داره که موقع استفاده از نیم‌فاصله‌ها باید بهش مراجعه کرد و اگر مورد تأیید بود باید نیم‌فاصله یا فاصلۀ کامل زد؛ یعنی مثلاً شما می‌خواید بنویسید "رفع و رجوع" شما الان شک می‌کنید که بین "رفع" "و" "رجوع" فاصلۀ کامل بذارید یا نیم‌فاصله یعنی: "رفع‌و‌رجوع" یا "رفع و رجوع ". یا مثلاً کلمۀ "هر چیز" درسته یا "هرچیز"؟

اگر بعد از مراجعه به این دو منبع کلمه رو یافتید و شکل صحیحش رو نوشته بود که هیچ؛ اما اگر توی این دو منیع نبود یعنی فاصلۀ کامل باید بذارید.


یک: فرهنگ املایی خط فارسی  اینجا شما باید پی‌دی‌اف رو دانلود کنید و بعد اونجا دنبال کلمۀ موردنظر باشید.

دو: فرهنگ املایی ویراستاران


پ ن: این پست رو هم بخونید (کلیک)

  • گلی

نظرات (۴)

بله بله متشکریم. استفاده می کنیم حتما. :)
پاسخ:
خواهش می‌کنم عزیزم (:

از وجود همچین فرهنگ املایی اصلا خبر نداشتم! ممنون که معرفی‌شون کردید.
پاسخ:
خواهش می‌کنم

اصلاً اینجا دورهم جمع شدیم که دربارهٔ چیزهایی که اصلاً ازشون خبر نداریم، باخبر شیم (:
  • آقاگل ‌‌
  • رعایت فاصله و نیم‌فاصله دیگه مدینه فاضله‌ای هست که من بهش فکر می‌کنم. همین که ملت که رو ک و به رو ب ننویسن و هکسره رو رعایت کنن.
    من راضیم حقیقتاً. 

    پاسخ:
    در واقع این پست رو برای افرادی گذاشتم که می‌خوان، ویراستاری کنند(:
  • ♫ شباهنگ
  • نمی‌دونم لینک این کانالو کامنت گذاشتم قبلاً یا نه
    اگه نذاشتم:
    https://t.me/virastaran
    آواچه‌هاش خیلی خوبه :)
    پاسخ:
    آره دیدم و شنیدم
    گفتم هروقت مطالب ویرایش زبانی رو توی وبلاگ تموم کردم بعد بیام کلاً کانال و سایت ویراستاران رو معرفی کنم (:
     فکر کنم اولین بار من با آواچه‌های ویراستاران از طریق خودت آشنا شدم
    ممنون خلاصه(: