آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

باهم یاد بگیریم.

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۷ ب.ظ

به این جمله‌ها دقت کنید ببینید ایرادی و اشکالی داره یا نه؟

زویا پیرزاد یکی از بهترین نویسنده‌های زن است.

شیخ انصاری یکی از بی‌مانندترین فقهای عصر خودش است.


ببینید بچه‌ها، وقتی صفت «ترین» استفاده می‌کنیم که فقط یه نفر یا یه کتاب یا یه چیز خاص اون صفت رو داره نه چند نفر دارند و یه فرد خاص یکی از اون بهترین‌هاست. پس باید جمله‌های بالا رو این طوری بنویسیم:

زویا پیرزاد بهترین نویسندۀ زن ایران است. (البته این گزاره نظر منه، شاید شما یه نویسندۀ دیگه رو دوست داشته باشید:D)

شیخ انصاری فقیه بی‌مانند عصر خودش است.

  • گلی

نظرات (۱۵)

و چقدر این نکته های ساده رعایت کردنش متن رو قشنگ میکنه :)
پاسخ:
موافقم (:
چه جالب!
حالا اگه بخوایم بگیم یکی از خوب هان، باید چطوری بگیم که این اشکال پیش نیاد؟
یعنی مثلا جز خوب های انگشت شمارن
پاسخ:
مثال دومی فکر کنم جواب سؤالت باشه. 
یا منظورت چیز دیگه است؟
نه نمیخوام بگم بهترینه، یکی از بهترین هاست... چیزی غیر غلط انگار نمیشه گفت :/
پاسخ:
آره دیگه غیرغلط نمی‌شه (:
  • آقاگل ‌‌
  • از پیرزاد نخوندم چیزی. چند روز پیش از منیرو روانی‌پور یک کتاب خوندم. سیریا سیریا. به نظرم از نویسنده‌های زنی است که خوب می‌نویسه. از چند زن دیگه هم کتاب خوندم. ولی همچنان سیمین رو نویسندۀ بهتری می‌دونم.

    پاسخ:
    سیمین فقط سووشون قشنگه بقیه‌ش چنگی به دل نمی‌زنه. زویا هم قاعدتاً بهترین نیست من دوسش دارم فقط؛ ولی منیرو رو منتقدین خیلی قبول دارند. متأسفانه من چیزی ازش نخوندم.
    راستش رو بخواید وقتی پست گودریدز امروزتون رو خوندم این پست رو نوشتم. نوشته بودید «منیرو روانی‌پور یکی از بهترین‌ها نویسنده‌های زن است». 

  • کرگدنِ بنفش
  • اخه خداییش من سختمه به یکی بگم بهترین :))))))
    پاسخ:
    واقعاً بهترین گفتن به یکی هم خیلی جسارت می‌خواد. باید یکی یا یه چیز خیلی ویژگی داشته باشه که بگیم بهترین. 
  • کرگدنِ بنفش
  • بنابراین به شیوه ی غلط قبل ادامه میدم 😂
    پاسخ:
    ((:
    برو خونتون ها 😂😂
  • کرگدنِ بنفش
  • تو خشن ترین بلاگری حصطی که دیدم :))))
    پاسخ:
    به این مهربونی ((:
  • آقاگل ‌‌
  • یکی از بهترین‌هاست :))
    میگن عدو شود سبب خیرا. الان منم عدویی برای زبان فارسی به شمار می‌رفتم و با این اشتباه سبب خیر، یعنی همین پست شدم:دی 
    یادم باشه برم و اصلاح شم. 
    پاسخ:
    اولش خواستم ننویسمش. گفتم الان می‌گن وا چه ملانقطه‌ای و این‌ها (این در حالیه که من خودم کلی ایرادهای ریزودرشت دارم توی نوشتن)؛ ولی گفتم شاید نوشتن این پست خالی از لطف نباشه.

    در هر صورت جسارت ما رو ببخشید یا شیخ.
    توی غلط ننویسیم خوندم این نکته رو، فکر کنم. ممنوووونم یادآوری شد ؛)
    پاسخ:
    غلط ننویسیم رو خوندی؟
  • آقای خیال
  • خیلی خوبه که توی این وضعیت آشفته به فکر فارسی هستین : )
    پاسخ:
    (:


  • آقاگل ‌‌
  • ای آقا. چه جسارتی؟ اصلاً روایت داریم تا از کسی اشتباه نگیرن که رشد نمی‌کنه که. :) 
    خیالتون راحت. تازه خوشحالم شدم. چون یکی اشتباهم رو گرفته که اهل علم و دانشه و کلی پله بالاتر از من قرار داره. اینکه می‌بینم شما و دوستانی مثل شما نوشته‌هام رو با این دقت می‌خونین برام مهم و نیروبخشه. :)
    پاسخ:
    (:
    چند فصلش جزو سر فصل های یکی از درس های دانشگاه بود، من دوسش داشتم.
    کاملش رو یه روز می‌خونم بالاخره :)
    پاسخ:
    چه دانشگاه خوبی (:
  • آسـوکـآ آآ
  • من یه مشکلی دارم، توی پایاننامه بنویسم "فلان ماده بهترین ماده برای شناسایی ترکیبات موجود در محلول فلان است." استادا سر جلسه دفاع منو میخورن که تو از کجا میدونی، مگه بقیه مواد رو تست کردی؟ این ماده هم تخریب محیط زیست داره چرا میگی بهترینه و ... ولی اگه بنویسم  "فلان ماده یکی.از بهترین مواد برای شناسایی ترکیبات موجود در محلول فلان است."  بهش ایراد نمیگیرن. ( تو آخرین جلسه دفاعی که رفتم سر همین یه جمله دفاع یه بنده خدایی چهل و پنج دقیقه بحث شد.) چی به جاش بنویسم بهتره به نظرت؟
    پاسخ:
    فلان ماده یکی از موادی است که برای شناسایی ترکیبات موجود در محلول فلان مناسب است.
    به‌نظرت «مناسب» همون معنی رو می‌رسونه؟ 
    سلام زهرا سادات
    توی جوابت به نظر آسوکا، نوشتی «فلان ماده یکی از مواردی...»، میخوام بدونم کاربرد کلمه «موارد» توی جمله ات درسته؟ فکر کنم «نمونه هایی» بهتر باشه،نیست؟ یا من توهم زدم؟
    پاسخ:
    سلام عزیز جان.
    آره. موارد کلیشه است؛ ولی اینجا «مواد» هست، نه «موارد» (:

    راستش من فکر می‌کنم این دوتا جمله، یه معنی رو نمی‌ده :/
    شاید "یکی از بهترین‌ها" درست نباشه، اما به‌نظرم با صفت مطلق هم نباید نشونش داد چون منظورمون مطلق نبوده واقعا. 
    یعنی ما در جمله‌ی اول، منظورمون اینه که فلانی، به قولی از خوبای این عرصه‌س (معادل one of the best)، و نه بهترین فرد تو اون زمینه؛ که جمله‌ی دوم دقیقا همین معنی رو می‌ده.
    به نظرم در اینجا به جای بهترین‌، می‌تونیم یه صفت دیگه جایگزینش کنیم؛و مثلا از برجسته‌ترین، قدرتمندترین، چیره‌دست‌ترین (برای نوازنده‌ها مثلا)، و این‌چیزا استفاده کنیم. 
    پاسخ:
    دقیقاً نکته‌اش همینه. باید ببینی منظور نویسنده از این جمله چیه و بعد با صفت درست جمله رو بگی. من در جواب آسوکا وقتی یه جمله گفتم ازش پرسیدم آیا منظورت همینه یا نه؟