آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

کتاب باز

سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶ ق.ظ

برنامۀ کتاب باز برنامۀ شیک و مفرحی هست؛ ولی خب کلی ایراد ریزودرشت ازش می‌باره: اول اینکه نویسنده‌ها و شاعرها و تمام کسانی که به کتاب ربطی دارند، توش هیچ نقشی ندارند. یعنی به ازای هر بیست‌ تا میهمان که بازیگرن، یه دونه نویسنده یا شاعر دعوت می‌شه. در حالی که گاه‌گاهی می‌بینم یه بازیگر زپرتی دوسه‌بار به برنامه دعوت شده. خب این توی ضمیرناخودآگاه مخاطب این برنامه چی رو تثبیت می‌کنه؟ اینکه کتاب بخونید، کتاب خوندن ال‌وبله همش کشکه. چرا؟ چون شما برای تولیدکنندگان کتاب هیچ ارزشی قائل نیستید؛ولی درعوض بازیگرهایی که حتی توی عمرشون یه کتاب نخونند هم توی جامعه ارزش و اعتبار دارند و از سروکول تلویزیون بالا میرن. برنامه برای محرم می‌سازیم، بازیگر دعوت می‌کنند. حج آقای زائری مسابقۀ تلویزیونی می‌سازه شرکت‌کننده‌هاش بازیگره. شام ایرانی می‌سازیم، اونم شرکت‌کننده‌هاش بازیگرهاست. شب عید برنامه می‌سازیم بازیگر میارن.

همین جناب آقای مدیری، یه سؤال ثابت از مهموناش داره که «کتاب می‌خونید؟» ولی آقای مدیری و جناب جوان، اینهمه برنامه ساختن چند تا از مهموناشون نویسنده و شاعر و فعالان حوزۀ کتاب‌خوانی بوده؟ شاید قد انگشت‌های دو تا دست هم نرسه!

می‌بینید پس عزیزان من فقط برنامه‌ساختن کاری از پیش نمی‌بره، کار اصولی ساختن خوبه.

  • گلی

نظرات (۱۳)

هوم نقدتون به مدعوین خوب بود
پاسخ:
(:
 نقدی که بهش وارد می‌کنین درسته. کلاً جای نویسنده‌ها همیشه توی تلوزیون خالی بوده. حتی در حد یک تبلیغ ساده، یک معرفی ساده. بعد هم انتقاد می‌کنیم چرا آمار کتاب‌خوانی اینقدر پایینه. و به همین خاطره که کتاب‌باز یک چراغیه که با همۀ ضعف‌هایی که ممکنه داشته باشه، همچنان برای خود من دوست‌داشتنیه. 
پاسخ:
اتفاقاً منم دوسش دارم. اول به‌خاطر دکتر کاکاوند دوم به‌خاطر دکتر شکوری و سوم به‌خاطر کتاب‌خونی خود سروش صحت. من از مهران مدیری و رامبد جوان و بقیه انتظار ندارم نویسنده و شاعر دعوت کنند؛ ولی حداقل برنامه‌ای که برای این قشره از خودشون دعوت کنند. داشتم فکر می‌کردم ما خیلی نویسنده داریم که واقعاً تا حالا باهاشون هیچ مصاحبۀ تلویزیونی نشده خب این فرصتی که مردم این‌ها رو بشناسند ببین سبک زندگیشون چیه چه جوریا فکر می‌کنند. ته‌تهش بخوان نویسنده دعوت کنند رضا امیرخانیه.
من حاضرم هر دفعه یه آدم رو از توی خیابون بگیرن و دربارۀ کتاب و کتابخونی باهاش حرف بزنند؛ ولی این جماعت بی‌سواد بازیگر رو ریختشون رو نبینم.


اینا برای این برنامه می سازن که مخاطبشون زیاد باشه و برنامشون موفق؛ وقتی اینجوریه مجبورن کسایی رو بیارن که مخاطب رو بیش تر جذب کنند!!!!
پاسخ:
دقیقاً همین طوریه که می گی. هیچ‌کس هم ریسک نمی‌کنه یه بار خلاف موج حرکت کنه و دیگه از بازیگرا دعوت نکنند و میهمان‌های ویژه و خاص همون برنامه رو دعوت کنه.
ولی خب خیلی از نویسنده‌ها هم این جاذبه رو دارند که برای مردم جذاب باشند؛ولی بهشون فرصت نمی‌دن.
متاسفانه ما بیشتر دنبال اینیم که افراد شناخته شده رو تو این برنامه‌ها ببینیم به جهت سرگرمی و این حرفا. حالا اینکه مجری‌ها بیان با همین افراد راجع به چیزی مثل کتاب‌خونی حرف بزنن اتفاقا به نظرم خوبه. ولی اینو درمورد برنامه‌های غیرمربوط به کتاب دارم میگم و به نظرم نقدت به کتاب‌باز وارده. 
پاسخ:
دقیقاً.
اصلاً مخاطب کتاب باز واقعاً قشر کتابخون هستند نه مردم عادی. برنامه‌ای با اون ساعت پخش اونم شبکۀ نسیم به‌نظرت مخاطبی غیر از کتابخون داره؟
خب لااقل به وقت این جماعت احترام بذارید و از خودشون میهمان بیارید.
و همچنین احسان رضایی.

منم یک «سلبریتی‌ستیز درون» دارم که اصلاً از این جماعت خوشش نمیاد. حتی از فوتبالی‌هاشون. بازیگرا رو که خب اغلب نمی‌شناسم. 

پاسخ:
آره احسان رضایی‌ام خیلی خوبه؛ ولی اونقدر کتاب خونده آدم افسردگی می‌گیره. چه طوری وقت می‌کنه اینهمه کتاب بخونه این؟
یه روز گیرش میارم و ازش می‌پرسم. :)
توی هر زمینه‌ای هم خونده آخه. ویکی‌پدیاییه برا خودش.
پاسخ:
ان‌شاءالله.

این سوسول بازی هارو در نیارن که یه چیزی مثل شبکه چهار میشه؟
چقدر دلم برا شبکه چهار میسوزه ، خیلی حرف های ارزشمند توش زده میشه ولی مردم ما در هپروتن در کل
جوک و مسخره و..

کتاب بازن دیگه، با اسم کتاب بازی می کنن
پاسخ:
پارسال شبکۀ چهار یه برنامۀ خوبی دربارۀ کتاب داشت؛ ولی ادامه‌دار نبود. اتفاقاً احسان رضایی جز عواملش بود.
احسان رضایی اصلا از اون آدم های حسرت برانگیزه، درسته که سنش خیلی بیشتر از ماست اما انگار دو برابر سنش زندگی کرده بس که مفید بوده عمرش:)
نقد درستیه به نظرم، هرچند متاسفانه سری جدید رو نمی تونم مرتب دنبال کنم
پاسخ:
واقعاً این بشر موجود شگفت‌انگیزیه توی کتاب‌خونی.
خب سلبریتی ها برای مردم یه جور الگو ان ..از لباس پوشیدن تا سفر ..تا کتاب خوندن ..بنابراین اگه اونا بگن شاهنامه فردوسی می خونند مردم هم ممکنه شاهنامه بخونند اما اگه خود فردوسی بیاد بگه ....شاهنامه بخونید ..مردم میگن بی خیال بابا :)
پاسخ:
این درست؛ ولی صداوسیما با این کارهاشون بیشتر هم بهشون بال‌وپر می‌دن. صداوسیما می‌تونه الوها رو تغییر بدن. نمی‌تونند؟
نقدت عالی بود...
و منطقی.
:)
پاسخ:
(:
  • راهی به سوی نور
  • سلام
    فکر کنم به خاطره همین ماه عسل تو اینجور برنامه ها گل کرد
    چون مهموناش چیزی شبیه خود مردم بودن، با قصه های آشنا...
    پاسخ:
    سلام.
    آره. ماه عسل نمونۀ خوبی برای برنامه‌های مردم محوره.
    بدبختی اینه که برنامه‌سازهامون جسور نیستند.
  • آسـوکـآ آآ
  • واقعا نقدت وارده. 
    که چی تو برنامه ای که واسه کتابه کسایی رو میارن که تابلوئه اومدن واسه نمایش نه یاد گرفتن و یاد دادن
    پاسخ:
    هیچ‌کس هم نیست به نقدهای من جامۀ عمل بپوشونه و از نقدهام استفاده کنند.
    توی خارج بودم برای این ایده‌ها و نقدهام روی سر می ذاشتنم و حلواحلوام می‌کردند :D
    خیلی موافقم. 
    بعد اون قضیه‌ای که با دعوتِ بازیگرها می‌خوان بیننده‌ی بیشتری جذب کنن هم به نظر من خیلی بی‌نمکه. یعنی مثلاً طرفدارِ یک شخصی که کلِ طرزِ تفکرش اینه که شماره‌ی رنگ موش چی باشه، حاضره بشینه پای برنامه‌ای که اسمش کتاب‌بازه؟ فوقش یه ده دقیقه قربون‌صدقه‌ی دلبرِ قشنگش بره که این‌همه علم و آگاهی داره و تمام.
    مخاطب‌های خودش رو داره کتاب‌باز. مخاطب‌های دائمی. کسایی که همیشه منتظرن یه آدم حسابی به اون برنامه بیاد و یک بار فرصتِ دیدار و شنیدنش رو داشته باشن به جای خوندنِ کلماتش. ولی هی می‌خوره تو پرشون با دیدنِ مهمونای دعوت‌شده.
    آخه کجای دنیا، کدوم کاسبی مشتریِ پروپاقرصِ همیشگی رو می‌پرونه که یه مشتریِ جدیدِ آیا بیاد آیا نیاد پیدا نکنه؟

    +درباره‌ی احسان رضایی هم به جز اون همه مطالعه‌اش، بخشِ افسرده‌کننده‌اش برای من حافظه‌اشه! انگار درباره‌ی هر کتاب و تاریخچه‌ی خودش و نویسنده‌اش و اتفاقات قبل و بعدش و اوضاع سیاسی اجتماعی دوره‌اش و همه چیز دیگه‌اش هم اطلاع داره و همه‌ی اینا توی ذهنشه. یه سرچ می‌زنه با سرعت برق و باد دسترسی پیدا می‌کنه بهشون. :|
    چیه این آدمی؟
    پاسخ:
    من این مدت که صفحهٔ اینستای کتاب‌باز رو می‌خونم توی کامنت‌ها خیلی‌ها به این موضوع معترض هستند که چرا اینهمه بازیگر میارید؛ ولی کو گوش شنوا.

    مورد عجیب احسان رضایی :|