آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

همه جا حرفه‌ای رفتار کنیم.

يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶ ق.ظ
یکی از کارهای  که جدیداً مد شده اینه که توی فضای مجازی کلی فالوور جمع کنی بعد برای یه سری محصولات تبلیغ کنی. اتفاقاً درآمدش هم گویا خیلی خوبه؛ ولی زمانی این کار وحشتناک می‌شه که بخوایم یه کار حرفه‌ای با کلی حساسیت رو با این سبک و سیاق بهش رونق بدیم.
مثلاً چند وقت پیش سایت جیم اومده بود و درخواست مطلب به بلاگرهای معروف می‌داد. جالب اینجاست که مثلاً تخصصی‌ترین مطالب رو می‌داد به یه سری وبلاگ‌نویس مطرح. یادمه یکی از وبلاگ‌نویس‌ها دربارۀ رابطۀ زن و مردی  که خودشون متأهل هستند،  با دید خودش مطلبی نوشته بود که ایرادی نداره و فلان و بهمان. اولین چیزی که بعد از خوندن اون نوشته اومد توی ذهنم این بود که یه بلاگر چقدر سواد داره که بخواد همچین نسخۀ کلانی بنویسه؟ همچین موضوعی رو با همچین حساسیتی ده تا کارشناس خبره رو هم بیارن نمی‌تونند یه نظر قطعی بدن بعد چطوری یه بلاگر با ۷۰۰ کلمه یه نسخه برای همه نوشت. مگه یه دختر نهایتاً ۲۵ـ۳۰ ساله چقدر تجربۀ زیستی داره که همچین حرفی رو می‌زنه. یا جدیداً انتشاراتی که تازه شروع به کار کردن همین کار رو می‌کنند. میان کتاب‌هاشون رو به مدیر صفحه‌های میدن که خیلی فالوور دارند که بخونید و درباره‌ش معرفی بنویسید. همش سؤالی که میاد توی ذهنم اینه که چرا باید یه مدیری تا این حد سطحی نگاه کنه به ماجرا. فرض کن مثلاً کتاب‌هاتون خیلی هم فروش رفت این کافیه؟ چند روز پیش یه نقد خیلی خیلی دقیق و ریز از یه کارشناس ادبیات کودک و نوجوان خوندم روی یه کتاب تازه نشر یافته. داشتم فکر می‌کردم یه انتشاراتی به همچین کارشناس‌های احتیاج داره نه یه بلاگر یا ادمین کانال که کلی فالوور داره. همچین آدمی می‌تونه کیفیت کار یه انتشاراتی رو بالا ببره نه یه آدم با کلی فالوور؛ ولی یه مدیر هیچ وقت دنبال همچین کسی نیست؛ چون قاعدتاً یه کارشناس اعتبار خودش رو زیر سؤال نمی‌بره که از یه کتاب فقط تعریف کنه، عیب‌های اون کتاب رو هم می‌گه و تمام تلاشش اینه که سطح کتاب رو ببره بالا نه فقط فروشش رو.

اینم لینک اون نقد خیلی ظریف (اینجا)
  • گلی

نظرات (۷)

  • آسـوکـآ آآ
  • اتفاقا همین دیشب همچین اتفاقی رو تو اینستاگرام دیدم. و معرفی کتاب رو هم تا آخرش دیدم. کتاب دختری با هفت اسم تا جایی که یادمه. نمی تونم بگم اتفاق بدیه این مدل معرفی کتاب. نمی تونم هم بگم خوبه. خوبه چون  به هر حال باعث میشه یک جمعی به سمت کتاب خوندن برن. بده چون در واقع دارن واسه بقیه نسخه می پیچن و البته باید بیننده و شنونده آگاه باشه.

    پاسخ:
    من خودم این کتاب رو با معرفی یه بنده خدایی توی فضای مجازی خوندم که اله و بله. وقتی خوندمش واقعاً توی ذوقم خورد که این چه کتابی بود که این اینهمه توصیه کرده.
    فکر کن خیلی‌ها با این دید کتاب رو می‌خونن و توی ذوقشون می خوره آیا بعد باعث دلزدگی‌شون نمی‌شه مخصوصاً مخاطب کودک که اینهمه کتاب خوندن و نوشتن و حتی معرفی کردن براشون مهارت می‌خواد.
    هرچند همه چی سلیقه‌ایست. شاید تو از یه کتاب خوشت بیاد من نه؛ ولی وقتی کتاب واقعاً از لحاظ محتوایی ایراد داشته باشه، یه چیز دیگه است.
  • آسـوکـآ آآ
  • کاملا با حرفت موافقم. اما من واقعا تو انتخاب کتابی که قراره بخونم از خیلی ها سوال می پرسم. و هیچوقت هم با معرفی یک نفر تو اینستا نمی خونمش. و حتی قبل از خریدن کتاب به چند تا کتابفروشی سر می زنم و بهترین ترجمه رو می خرم و می خونم. داستانش برای من هم جالب بود که بخوام بخونمش اما خب واقعا نمیشه سلیقه کتاب خونی رو به کسی القا کرد. به قول خودت سلیقه ایه.
    واقعا محتوا مهمه. راستش من تا حالا کتابی رو نخوندم که بعدش بگم :" آخیش تموم شد. و فقط واسه اینکه بگم تمومش کردم خونده باشمش." شاید واسه همین هم هست توجه منو جلب نمی کنن این مدل تبلیغات کتاب و نمیخرمشون.
    میدونی، به نظرم وقتی اینقدر تعداد کتاب ها زیاده که تا آخر عمرم نمی تونم همه شونو بخونم. باید بتونم با مشورت بهترین ها رو بخونم حداقل.
    البته من تو این زمینه اصلا متخصص نیستم و اصولا کم پیش میاد که خودم به یکی یه کتابی رو معرفی کنم.
    پاسخ:
    اصلاً کتاب معرفی‌کردن به یکی کار خیلی خیلی سختیه. من که یکی همش عذاب وجدان دارم اگر کسی خوشش نیاد.
    اصلا از فضای مجازی با همین کارکردهای مزخرفش زده شدم :(

    چرا اینقدر نقد هات به دلم میشینه؟ اجالتا اینی که گفتم هندونه نیست و لطف هم ندارم خخخ
    پاسخ:
    ((:
    من دیگه اصلا هیچی نمی نویسم :////////
    پاسخ:
    ای بابا :|
  • .: مهتاب :.
  • خیلی خیلی نکته مهم و مفیدی بود👌
    پاسخ:
    قابل شما رو نداشت (:
    وای که چقدر این نکته هایی که بهش اشاره میکنی، دقیق و مبتلا به هست، همین دیروز پریروز داشتیم روی همین بحث میکردیم که چرا انتشاراتی ها و کتابفروشی های مطرح به چنین معرفی های سطحی دست میزنن برای مطرح کردن کتاب هاشون. 
    پاسخ:
    هیچ‌کسم نمیاد منو وارد اتاق فکرشون کنند با این ریزبینی‌هام ((:
    الان دیگه همه چی شده تبلیغات! همههههههههههههههههههههه چیاااا!
    حتی اون آدمی که فکرشم نمی‌کنیم داره زیرزیرکی یه چیزی تبلیغ می‌کنه :| 

     چند وقته دارم تو حوزۀ تبلیغات تحقیق می‌کنم و چیزای شوک‌آوری دیدم. 
    مثلا یکیش اینکه وقتی توی توییتر یه چیزی رو می‌کوبن یا مسخره‌ش می‌کنن، درواقع دارن تبلیغش می‌کنن، چون بهرحال مردم می‌رن ببینن اون چیه، من به وضوح شوخی‌هایی که با اسنپ و کارپینو می‌کردنو یادمه، و به نظرم همینجوری گل کردن اصلا. 
    حتی یه تبلیغی هم بود برای برگر کینگ، که یه حماقتی رو توش گنجونده بود، و باعث شده بود مردم هجوم ببرن تو گوگل و اونو امتحان کنن. 
    کلا خیلی همه‌چی داره عجیب می‌شه. همینجوری خیلی ناخودآگاه یه چیزی رو می‌خریم یا دنبال می‌کنیم. 
    پاسخ:
    اینی که می‌گی همون آدم‌هایی که فکرشم نمی‌کنیم داره یه چیزی رو تبلیغ می‌کنه به‌شدت قبول دارم.
    و اون جملۀ آخرت رو (: