آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

بچسبد به پست قبل.

پنجشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۳۰ ب.ظ

از مشارکت حداکثریتون در خصوص پست قبل کلاً نقطه خط صاف شدم؛ ولی من بادی نیستم از این بیدها بلرزم که!! پس راهمو رو ادامه می‌دم و کار خودم رو می‌کنم:D


ببینید بچه‌ها، اولین قدم برای درست‌ نوشتن اینه که کلمه‌ها رو در جای درست و معنای درستش به کار ببریم.

توی متنی که توی پست قبل گذاشتم یه کلمه‌ش زیادی ناجوره و اصلاً به بافت جمله نمی‌خوره و اون کلمۀ «فتنه» است. فتنه رو کی ما به کار می‌بریم؟ معمولاً وقتایی که یه عده یا یه نفر کاری خلاف معیار انجام داده می‌گیم فتنه کرده. یه جورایی فتنه یه کلمۀ منفی هست. بهتر بود نویسندۀ متن از کلمه‌هایی با وجه مثبت استفاده می‌کرد برای این حرکت مردمی. کلمه‌ای مثل قیام.


خب اینم از درس اول درست‌نویسی. دیدید اصلاً سخت نبود.

  • گلی

نظرات (۵)

منم مثل آبان چیز خاصی بلد نبودم
فقط با خودم گفتم اگر جای یکی دو تا کلمه عوض یا همون حذف و اضافه میشد بهتر بود
اصلا به این کلمه "فتنه" دقت نکرده بودم

یه سوال کلی
دقیقا منظورت از درست نویسی چیه؟
چیزی جز نگارشه؟
پاسخ:
ممنون می‌شم اگر اون دو کلمه رو بگید. این طوری دقت ما هم روی اون دو کلمه بیشتر می‌شه و درباره‌ش صحبت می‌کنیم.

هدفم از این پست‌ها اینه که به نوشتن‌هامون بیشتر دقت کنیم همین.
آره می‌شه همون نگارش تقریباً.
یاد بگیریم چطوری قشنگ‌تر و درست‌تر بنویسیم.
شما اول امتحان می‌گیری بعد درس می‌دی :))
پاسخ:
((:
گفتم شاید اینجوری توجه‌هامون بیشتر جلب بشه.

می خواهند شعارهای نظام را در برابر نظام قرار دهند. کار به جایی رسیده که وقتی از عدالت خواهی بخواهید حرف بزنید می گویند نظام را دارد تضعیف کند(می کند درسته). آن نظامی که با عدالت خواهی تضعیف شود رفتنش بهتر از ماندن است. آن نظامی که در برابر عدالتخواهی بایستد حکومت اسلامی نیست #طاغوت است.


به اسم حکومت اسلامی دارند می خورند اما چون در بدنه نظام قرار گرفته اند من و شما فکر می کنیم به هر قیمتی باید حمایت کنیم،‌ ثمره اش شده اینکه مردم فکر کنند ما داریم از آنها حمایت می کنیم.



فتنه ای که در پیش است فتنه جنوب شهری هاست. باید برگردیم به شعارهای انقلاب اسلامی. هیچ راه دومی وجود ندارد.»



هر کپی = یک صلوات واسه سلامتی پدر و مادرم (:

+ اینو یادم اومد و توی پرانتز گفتم!
پاسخ:
ممنون.

کاملاً درسته. ممنون که گفتی (:
منم فقط اومدم سرکلاس حاضری بزنم 
فتنه را هم تو جزوه ام نوشته ام واسه امتحان بخونم 😂
پاسخ:
عزیز دلم ((:
  • حورا رضایی
  •    می‌خواهند شعارهای نظام را در برابر نظام قرار دهند. کار به جایی رسیده است که وقتی بخواهید از عدالت‌خواهی حرف بزنید، می‌گویند دارد نظام را تضعیف می‌کند. آن نظامی که با عدالت‌خواهی تضعیف شود رفتنش بهتر از ماندن است. آن نظامی که در برابر عدالت‌خواهی بایستد حکومت اسلامی نیست، طاغوت است. به اسم حکومت اسلامی دارند می‌خورند؛ اما چون در بدنۀ نظام قرار گرفته‌اند و من و شما فکر می‌کنیم به هر قیمتی باید حامی نظام باشیم،‌ مردم فکر می‌کنند ما داریم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

       فتنه‌ای که در پیش است فتنۀ جنوب‌شهری‌هاست، باید برگردیم به شعارهای انقلاب اسلامی، هیچ راه دومی وجود ندارد.

    این متن رو به‌جای پست قبل اینجا گذاشتم چون دربارۀ فتنه اینجا صحبت کرده بودی. توی چند سال گذشته فتنه توی متون سیاسی به‌صورت یه اصطلاح در اومده که غالباً مؤلف یا مترجم عمداً ازش استفاده می‌کنه و معنای خاصی رو براش متصور شده. اگه نظر من رو بپرسی می‌گم اتفاقاً فتنه رو اینجا نمی‌شه به‌راحتی و بدون پرسیدن نظر مؤلف حذف کرد.
    یه چیز دیگه هم بگم، معمولاً می‌تونیم متن رو فقط از نظر صوری ویرایش کنیم؛ اما ویرایش زبانیِ تنها، بدون ویرایش صوری، متن خوبی بهمون تحویل نمی‌ده. من این متن رو هم از نظر صوری ویرایش کردم، هم زبانی؛ با این پیش‌فرض که مؤلف یا مترجم برای روان‌سازی جملات تاحدی دستم رو باز گذاشته؛ و صدالبته در حد بضاعت خودم.
    پاسخ:
    ممنون از مشارکتتون.

    حرفتون کاملاً منطقیه؛ ولی نکته‌ای که هست همه ویرایش بلد نیستند. یعنی نمی‌دونند ویرایش صوریه چیه، ویرایش زبانی چی. اصلاً هم نباید خودم توی متن اشاره می‌کردم به ویرایش زبانی.
    توی این پست‌ها می‌خوایم درست‌نویسی رو تمرین کنیم. یعنی برای اینکه یه متن خوانا تحویل خواننده بدیم، باید به چه نکته‌هایی توجه کنیم. بعد آروم‌آروم می‌ریم سراغ انوع ویرایش‌ها.

    + فقط یه نکته: فتنه رو توی این سال‌ها به چه معنی می‌گیرند؟