آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

نه بگو دروغ می‌گم؟

پنجشنبه, ۵ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۱۸ ب.ظ

ما ایرانی‌ها عاشق مقدمه‌چینی هستیم. اینکه اگر بخواهیم دربارۀ موضوعی ساده حرف بزنیم حتماً قبلش باید در حد یکی‌دو دقیقه مقدمه‌ای بگویم و بعد برویم سر اصل مطلب. این مقدمه برای مخاطب شاید چندان اهمیتی نداشته باشد؛ ولی برای راوی مسئله‌ای حیاتی است؛ چون باید وجه مثبتی از خودش را به مخاطبش نشان بدهد.

مثلاً یک ایرانی اگر بخواهد در پویش روز صد کلمه در روز شرکت کند باید حتماً قبلش بگوید او خودش روزی بیشتر از دو هزار کلمه می‌نویسد؛ ولی دلش می‌خواهد توی این پویش هم شرکت کند.

یا مثلاً اگر بخواهد در پویش حفظ سه کلمه انگلیسی در روز شرکت کند حتماً باید قبلش بگوید که خودش در حد تافل زبانش خوب است؛ ولی خب توی این پویش هم شرکت می‌کند.

اگر توی کارگاه یا کلاسی شرکت کرده باشید این را حتماً تجربه کرده‌اید که اگر استاد به مطلبی اشاره کرد ما باید حتماً نیم ساعت از کارگاه را بگیریم تا به استاد بفهمانیم ما دربارۀ این موضوع از قبل مطالعه داشتیم.

این‌قدری که ما به مقدمه اعتقاد داریم اگر به نتیجه اهمیت می‌دادیم الان سروشکل بهتری داشت زندگیمان.

  • گلی

نظرات (۴)

  • زهرا طلائی
  • ای کاش قدر این حرف‌های درخشانت رو می‌دونستند

    پاسخ:
    حرف‌های درخشان ((:

    به واقع که چنین است.

    اینجانب نیز اعتیادش را، خراب دارم.

    پاسخ:
    سعی کنید ترک کنید (:

    البته دقت کردم خودمم یکم دچارش هستم متأسفانه.

    یه سؤال
    چرا کامنت‌ها رو به‌صورت ناشناس می‌ذارید وقتی که از پنل بیان میاید؟

    آگاه شدم که معتقدم به «سخن‌وری با عنایت به مقدمه‌چینی» و شیوه‌ای معقول می‌دونمش.

    -پاسخی مفصل داره و دلایلی شمار

     

    پاسخ:
    چند تاش رو بگید لطفاً.

    اگه از حوصله شما خارج نباشه، چرا که نه.

    عادت محکم‌ترم، کامنت خصوصی هستش. چون مخاطب بیرونی وجود نداره، معمولاً طرفین واقعی‌تر و صمیمانه‌تر دیدگاه می‌زارن. امّا وقتی کامنت‌ها عمومی می‌شه (به ویژه کامنت‌های مفصل که حالت بحث و گفتگو داره)، طرفین جوری کامنت می‌زارن که مخاطب‌های بیرونی رو هم تحت تاثیر قرار بدن. بر اساس تجربه می‌گم.

    خصوصی گذاشتن معمولاً برای برخی موجب سوءتعبیر می‌شه. برای همین کم‌کم دارم به ناشناس کامنت گذاشتن، عادت می‌کنم. یک دلیلش اینه که در این صورت، پیش‌زمینه‌ای ازم وجود نداره که بخواد قضاوتی صورت بگیره از نوشته‌های بلاگم. یکی دیگه اینکه دوست ندارم مخاطب‌های بلاگ خودم، بتونن کامنت‌های من برای دیگران رو رصد کنن. چون بازم باعث قضاوت می‌شه و قضاوت باعث جهت‌گیری بحث‌ها و گفتگوها می‌شه. منم گهگاهی که میام بلاگ‌‌گردی، برای اشتراک دیدگاه و آشنایی با دیدگاه‌ها میام لذا دوست ندارم دیدگاه‌های جهت‌دار دریافت کنم. و دلایل دیگه که برخی حتّی منطقی هم نیست.

     

    پاسخ:
    ممنون از پاسختون.