آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

بسم الله


سلام (: 

 این صفحه دیگه بروز نمی شه. لطفا هر جایی از عروض رو مشکل و یا سوالی داشتید کامنت بذارید که در حد سوادم جواب بدم. متشکر(:

::: بخش اول | جمعه بیست و دوم مرداد، هزار و سیصد و نود و پنج


اگر یادتان باشد، بچه که بودیم کلمات را بخش می کردیم مثلا می گفتیم کتاب دو بخش دارد بخش اول: کِ  بخش دوم:تاب

حالا بخش مهمی از مبحث عروض همین بخش کردن کلمات هست که توی درس عروض این بخش کردن را تقطیع کردن می گویند.

اما باید دقت کنید که برای تقطیع کردن باید کلمه ها را همان طوری که تلفط می کنید تقطیع کنید. مثلا خوردن را به صورت خُر دن تقطیع می کنیم.

 شعر  توانا بود هر که دانا بود را این مدلی تقطیع می کنیم:   تَ  وا  نا  بُ  وَد  هَر  کِ  دا  نا  بُ  وَد

اینجا یک نکته هست که باید توجه کنید،  این هست که کلمه هایی مثل "به" "که" "چه" و الی آخر را به صورت بٍ  کٍ و چِ تقطیع می کنیم و "ه" آن در واقع می افتد و به صورت کسره نشان داده می شود.

وقتی که کلمه ها را تقطیع کردیم، به هر کدام از این تقطیع کردن ها یک هجا می گوییم.

خب هجایی که شامل یک حرف هست به آن ها هجای کوتاه می گوییم و با u و یا نون بدون نقطه، نشان داده می شود. مثل:ک ب ش

هجاهایی که شامل دو حرف هست، هجای بلند می گوییم که با - خط فاصله نشان داده می شود. مثل ما، تا، هم، سد،در و ...

و هجاهایی که شامل سه حرف و یا بیشتر هست هجای کشیده می گوییم که با -u نشان داده می شود. مثل باز،عطر و ...



خب الان شما برای اینکه این مطالب براتون جا بیقتد می تونید ۵ غزل اول  سعدی رو تقطیع کنید و علامت تقطیع ها رو براشون بنویسید و نشون بدید.

اگر سوالی داشتید در خدمتیم(:




بخش دوم |  جمعه بیست و نهم مرداد


اولین نکته ایی که امروز باید یادآوری کنم این هست که باید تمام مصرع های یک شعر، توی تقطیع شکل یکسانی داشته باشند( در واقع می گن وزن تمام مصرع ها یکسان هست). اصلا یکی از روشهایی که تشخیص بدید که آیا این تقطیع هایی که انجام دادید درست هست یا نه این هست که شکل تقطیع تمام مصرع ها رو با هم چک کنید.

چند استثنا در تقطیع هست که باید اون ها رو توی ذهنتون داشته باشید

::: اولین استثنا این هست که اگر یک مصوت بلند( آ ای او ) به یک نون ساکن برسه، نون خونده نمیشه. مثلا آسمان ::: ءآ س مان تقطیع میشه ولی چون نون به یک مصوت بلند رسید نون حذف میشه و شکل تقطیع این مدلی میشه :   -  u  -  یعنی هجای کشیده آخر تبدیل به هجای بلند شد.


::: دومین استثنا به استثنا شاعری معروف هست، یعنی وقتی آخر کلمه هجای کوتاه داشته باشیم، شاعر اختیار داره، هجای کوتاه رو هجای بلند در نظر بگیره!

::: سومین استثنا این هست که همیشه در آخر مصرع هجای بلند هست. یعنی شما در آخر هر مصرع هر هجایی بجز هجای بلند دیدید اون رو تبدیل می کنید به هجای بلند.


و آخرین نکته ایی که توی تقطیع ها باید دقت کنید این  هست که اگر( یک صامت + ی ) مثل ( گی ، پی ، شی ، یی و ...)در میانه کلمه به مصوت دیگری برسد همواره هجای کوتاه محسوب می شود.

مثلا گیاه : گی یاه شکل تقطیعش این مدلی میشه: یک هجای کوتاه ، یک هجای کشیده.


از اونجایی که ما برای پیدا کردن وزن یک شعر میایم تقطیع هایی که انجام میدیم چهارتا چهارتا جدا می کنیم، شما برای تمرین غزل شماره دو رو تقطیع کنید و چهار تا چهارتا جدا کنید و ببینید آیا وزن تمام مصرع ها شبیه هم هست اگر نبود ببینید آیا جز موارد استثنایی هست، اگر بود که به شکل صحیح درست کنید.



بخش سوم | جمعه پنجم شهریور


من تمرین قبلی رو به عنوان بخش جدید در نظر گرفتم.

یادتون هست توی بخش قبلی گفتیم یک غزل تمام مصرع هاش از لحاظ تقطیعی و در نهایت شکل تقطیع یکسال هست؟ خب بیاید همین الان به تقطیع خودتون برای تمرین قبلی نگاه کنید.

اگر دقت کنید، شما یک شباهت های بین مصرع هایی که تقطیع کردید می بینید ولی هنوز خیلی قاراش میش هست. تقریبا در هر کدوم از مصرع ها رکن های دوم و سوم شبیه هم هست، تقطیع رکن اول هم با یه مقدار تغییر هم شبیه بقیه میشه!


اولین نکته ای که امروز باید بهتون بگم اینه که توی هیچ تقطیعی سه تا هجای کوتاه کنار هم قرار نمی گیره، پس هر وقت دیدید که سه تا هجا کوتاه پشت سر هم اومده شک کنید که باید یکی از استثنا ها رخ داده باشه.

مثلا بیاید با هم مصرع اول رو چک کنیم.



ای نفس خرم باد صبا//از بر یار آمده ای مرحبا

(ای -    نَ U    فَ U    سِ U) (خُر -    رَ U    مِ U    با -) (دِ U    صَ U    با -)
-   U   U   U
-   U   U   -
U   U   -
توی تقطیع سه هجای کوتاه پشت سرهم توی رکن اول قرار گرفته، اگر دقت کنیم می بینم توی کلمه نفس تقطیع س آخر کلمه است. یکی از استثناهایی که جلسه پیش درباره اش صحبت کردیم این بود که هجای کوتاه آخر کلمه می تونه به هجای بلند تبدیل بشه پس شکل تقطیع رکن اول میشه     : - u u  -

حالا بیایم از همین مصرع رکن آخر رو با بقیه مصرع های بعدی چک کنیم، اگر دقت کنیم شکل تقطیع رکن آخر مصرع های بعدی می تونیم از روی نکته اولی که گفتیم همه مصرع ها باید شکل واحد داشته باشه، باید شکل -   U  -  باشه ، پس چرا رکن آخر مصرع اول یه مدل دیگه شده؟ خب احتمالا یه استثنا بوده که ما لحاط نکردیم. می تونید حدس بزنید چه استثنایی هست ؟

بعله درست حدس زدید همون استثنا که آخر کلمه هجای کوتاه می تواند تبدیل به هجای بلند شه!

حالا بیایم به بیت سه نگاه کنیم. شما موقع تقطیع وقتی می گید اینجا استثنا مثلا سوم هست توی نوشتن شکل لحاظش نکردید، یعنی درست حدس زدید که مثلا هجای کشیده تبدیل شده به هجای بلند ولی توی شکل همچنان شکل هجای کشیده رو کشیدید. بعد مثل اینکه یادتون رفته که ما توی تقطیع چهارتا چهارتا جدا می کنیم. مثلا توی رکن دوم مصرع اول همین بیت اومدید شش تا تقطیع کردید. بنظر میاد که شما مثلا شکل هجای کشیده رو یکی حساب می کنید در حالیکه دوتا محسوب میشه! منظورم رو متوجه میشید؟

خب با این توضیحات سعی کنید یه بار دیگه همین غزل رو تقطیع کنید ببینیم مشکلش حل میشه(:


::: جمعه ۱۲ شهریور

امروز قرار بود که صفحه ۳۶ تا ۳۸ رو یه مطالعه کنید درسته؟ خب من یه کوچولو بیشتر توضیح نمیدم .

اگر دقت کنید مثلا می گن فلان شعر وزنش فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن هست. یا مثلا اگر توی سایت گنجور نگاه کنید زیر هر غزلی می گن این غزل فلان وزن رو داره. خب چطوری این وزن ها رو بدست میارن؟ اصلا اینهه تقطیع کردید که به این نکته برسید.

مثلا  مفاعیلن رو می خوایم تقطیع کنیم پس میشه: م فا عی لن شکلش هم میشه u  -  -  -
یا مثلا فاعلاتن  میشه: فا ع لا تن  شکلش :  -  u   -  -
و الی آخر.
اگر یادتون باشه ما می اومدیم هر مصرع غزل رو به رکن های چهارتایی تقسیم می کردیم، الان توی این جلسه باید برای هر کدوم از اون رکن های تقطیع شده اسم معادلش رو بنویسید تا وزن شعری به دست بیاید.
شما اسم ها را از روی صفحه ۳۶ تا ۳۸ مطالعه کنید و حفظش کنید و  بعد بیاید یه غزل رو تقطیع کنید و وزنش رو به دست بیارید.

خب اینم بخش امروز که یه کوچولو خلاصه بود (:


یکشنبه فکر کنم ۲۱  شهریور ۹۵


پوزش بخاطر این تاخیر نسبتا زیاد

خب قرار بود یه شعر بگید ها به عنوان تمرین ولی گویا یادتون رفت(:

من تقریبا اکثریت نکات رو گفتم به جز چند مورد که اون ها رو نهایتا توی یکی دو جلسه دیگه، میگم و کار تئوری عروض تموم میشه. از این به بعد باید شعر بگید تا وزن‌های شعر دستتون بیاد. یا می تونید بر وزن دلخواه خودتون شعر بگید یا بگید تا من وزن رو به عنوان تمرین بنویسم و شما از روی اون شعر بگید! خولاصه هر جور راحتتید.


اما درس‌های امروز یکم بیایم درباره ادامه شعری که گفتید صحبت کنیم و بعد چند نکته درباره قافیه بگم که مبحث قافیه هم براتون جا بیفته!

یکی از معیارهای شعر خوب این هست، که به زبان روز کشور نوشته بشه. مثلا صیف و شتا از جمله کلمه های هست که دیگه استفاده نمیشه! یا مثلا  ز بجای از ، گر بجای اگر اینها هم دیگه توی ادبیات روز کاربردی نداره و بهتره ازشون استفاده نشه! مثلا اگر شما شعرتون رو برای یه جشنواره فرستادید، اگر این موارد رو رعایت نکنید براتون مشکل ایجاد میشه!

لطفا یک کاری کنید و اینکه قالب های شعری رو خودتون از توی نت سرچ کنید و درباره جاگیری قافیه و مدل جا گرفتنشون مطالعه کنید.

مثلا توی بیت پنجم شعری که ادمه اش دادید، شما مجددا از قافیه پر استفاده کردید که این توی غزل اشتباه هست، حالا اگر بیت چهارم بود بازم توجیه داشت ولی بیت پنج باید از قافیه جدید استفاده می کردید!

و اما نکات درباره قافیه

ببیند اگر یادتون باشه مثلا توی ادبیات اول دبیرستان وقتی ما می خواستیم قافیه رو تعیین کنیم می گفتیم میز و لیز با هم هم قافیه هستند! اما الان یه خورده قراره پیشرفته تر با قافیه برخورد کنیم.

همیشه برای اینکه قافیه رو توی شعر پیدا کنیم اول کار باید کلمه های الحاقی رو جدا کنیم بعد از اینکه الحاقی ها رو کنار زدیم بیایم دنبال قافیه. خب الان سوال اینه که حروف الحاقی چی‌ها هستند

حروف الحاقی شامل: شناسه‌های فعل، وندها، نشانه‌های جمع(مثل ها) ، (ای) در آخر کلمه. اینها حروف الحاقی پرکاربرد هستند.

شما اگر توی کلمه های مشکوک به قافیه این موارد رو دیدی سریع اینها رو کنار می‌زنی تا به قافیه اصلی برسی.

خب حالا قراره قافیه رو پیدا کنیم، یادتون باشه قافیه همیشه با یه مصوت  شروع میشه! پس از آخر کلمه به ابتدای کلمه حرکت می کنی تا به اولین مصوت برسی، به محض اینکه به اولین مصوت رسیدی از مصوت به بعد میشه قافیه ات البته بدون حروف الحاقی!

بیاید یه مثال بزنیم :

دیدار شد میسر و بوس و کنار هم

از بخت شکر دارم و از روزگار هم



اینجا "هم" ردیف هست. باید توی کنار و روزگار دنبال قافیه بگریدیم، حروف الحاقی که نداره، پس از آخر کلمه یعنی ر به سمت اولین حرف می داریم تا به اولین مصوت برسیم "آ" اولین مصوت ماست پس آر میشه قافیه که از یک مصوت بلند + یک صامت تشکیل شده!

مثلا اگز بخواهیم یه مدل حروف الحاقی دار مثال بزنیم همون میزها و تیزها هست، ها حروف الحاقی هست و به عنوان ردیف محسوب میشه پس قافیه یز هست که از یک مصوت بلند ی+ یک صامت تشکیل شده!


خب فکر کنم برای امروز کافی باشه، می تونید به عنوان تمرین این هفته تا جمعه یه شعر با قافیه های مناسب در هر وزنی که دوست دارید بگید(:






نظرات (۱۴)

سلام

من پنج تا غزل اول سعدی رو که گفتین انجام دادم:)، برا اینکه طولانی نشه پنج بیت اول از غزل اول رو نوشتم که ایرادامو بگیرین


اول دفتر به نام ایزد دانا//صانع پروردگار حی توانا

(او -) (ول -) (دف -) (تر -) (ب U) (نا -) (م U)* (ای -) (زد -) (دا -) (نا -)

(صا -) (نع -) (پر -) (ور -) (د U) (گار -U) (حی -) (ت U) (وا -) (نا -)


اکبر و اعظم خدای عالم و آدم//صورت خوب آفرید و سیرت زیبا

(اک -) (بر -) (و U) (اع -) (ظم -) (خ U) (دای -U) (و U) (آ U) (دم -)

(صو -) (رت -) (خو -) (ب U) (آ U) (ف U) (رید -U) (و U) (سی -) (رت -) (زی -) (با -)


از در بخشندگی و بنده نوازی//مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا

(از -) (د U) (ر U)* (بخ -) (شن -) (د U) (گی -) (و U) (بن -) (د U)** (ن U) (وا -) (زی -)

(مرغ -U) (ه U) (وا -) (را -) (ن U) (صیب -U) (و U) (ما -) (هی -) (در -) (یا -)


قسمت خود می‌خورند منعم و درویش//روزی خود می‌برند پشه و عنقا

(قس -) (مت -) (خد -) (می -) (خ U) (رند -U) (من -) (عم -) (و U) (در -) (ویش -U)

(رو -) (زی -) (خد -) (می -) (ب U) (رند -U) (پ U) (ش U) (و U) (عن -) (قا -)


حاجت موری به علم غیب بداند//در بن چاهی به زیر صخره صما

(حا -) (جت -) (مو -) (ری -) (ب U) (علم -U) (غیب -U) (ب U) (دا -) (ند -)

(در -) (بن -) (چا -) (هی -) (ب U) (زیر -U) (صخ -) (ر U)** (ص U) (ما -)


*«در/نام» آخرشو باید با کسره بخونیم دیگه، اونوقت من درست بخش کردم یا باید یک هجا باشه؟ کلا باید انتهای کلمه ها رو بدون اعراب بخونیم و تقطیع کنیم یا با اعراب بخونیم و تقطیع کنیم؟

**«بنده/صخره» این کلمه هایی که آخرشون "ه" دارن شامل اون قانونی که گفتین باید حذف کنیم نمیشه؟


شرمنده بخدا، اینجوری مجبوری وقت بذاری، مزاحمت میشه برات

پاسخ:
سلام (:
بیت اول :
ببینید کلمه ها توی فارسی از صامت ها و مصوت ها تشکیل شدند
صامت ها همون حروف الفبا هستند بعلاوه همزه ء ( ء ب پ ت س ج چ خ خ و الی آخر )
مصوت ها دو دسته هستند مصوت بلند (  آ ای او ) و

مصوت کوتاه  ----َ------ِ-----ُ ) .

 دقت کنید کلمه ها همیشه با یک صامت شروع می شوند مثلا آب توی ظاهرش اول  آ هست ولی در اصل اول یک صامت  همزه میاد  و بعد یک مصوت بلند آ
پس اول این مدلی تقطیع میشه ءاَ  / ول خب پس شکلش این مدلی میشه u  /  - 

یک نکته رو توجه کنید که  صامت واو و مصوت بلند او این دوتا باهم متفاوت هستند اشتباها به جای هم استفاده نکنید.


ایزد رو توی شعر بالا  ما این مدلی می خونیم ای زَ د ِ پس ایزد رو هم تقطیعش رو اصلاح کنید.

قرار شد همون مدلی که می خونیم همون مدلی تقطیع کنیم ما بیت دوم رو این مدلی می خونیم دیگه ءاَک ب رُ  یعنی در واقع واو بین اکبر و اعظم به صورت مصوت می شینه روی ر درسته؟ پس این رو هم باید اصلاح کنید. این واو ها رو تا اخر بیت اصلاح کنید بعلاوه کلمه های که با آ و بقیه مصوت های بلند شروع میشه رو با همزه بیارید و توی شکل و هجا ها هم اصلاح شود.
بخشندگی رو توی شعر این مدلی می خونیم بخ شن د گی یُ پس این رو هم اصلاح کنید لطفا
بنده نوازی رو هم این مدلی تقطیع می کنیم بن د ِ ن وا زی یعنی ه بنده هم می افته و خودش رو به صورت کسره نشون میده.


و اما سوالاتتون:
آره با کسره می خونیم و یک هجای کوتاه محسوب میشه
آره باید حذف شه ه 

خب یک بار دیگه با این چیزهایی که گفتم دوباره تقطیع کنید اینبار فک کنم درست میشه کلا (:





سلام
آها، چقد پس من اشتباه داشتم، فقط قبل از اینکه اصلاح کنم اینو هم بپرسم ازتون: من چجوری بفهمم درست میخونم اعراب هارو یا نه؟ مثلا من اول دفتر رو میخونم «اولِ دفتر» اونوقت اینجوری تقطیعش میشه (اَو وَ لِ دف تَر)؟ یا اشتباه میخونم اصلا؟ منظورم اینه که اگه -َ-ِ-ُ آخر کلمه خونده بشه اونوقت تقطیعش فرق می کنه دیگه؟ (اول= او وَل //اولِ= او وَ لِ)؛ دارم اشتباه می کنم؟
اگه اونجوری باشه که کلا همرو اشتباه تقطیع کرده بودم. اگه لطف کنی جواب بدی که من تمرینمو اصلاح کنم عقب نمونم. مرسی:)
پاسخ:
سلام
نه دیگه باید -َ -ِ -ُ آخر کلمه باید خونده بشه چون خیلی توی تقطیع تاثیر داره
 برای تقطیع اول دفتر همون او و ل درست هست، حتما کلمه های تشدید دار رو همون تشدید دار بخون، فکر کنم توی جواب کامنت قبلی من حواسم نبود که اول تشدید دار هست، و بدون تشدید تقطیعش کرده بودم این رو هم اصلاح کنید این مدلی درست هست ءاَو وَ ل
نگاه کنید برای اینکه بفهمید طرز صحیح خوندن چطوری هست، بیاید   صوتی غزلیات سعدی رو دانلود کنید و گوش بدید خب قاعدتا اونی که داره غزل رو می خونه داره طرز صحیح غزل رو می خونه این مدلی اشکالاتتون برطرف میشه (:

بابت  تاخیر در جواب دادن کامنت معذرت می خوام،  چون نتم تموم شده بود از دیشب تا الان :D

سلام، مرسی تصحیح کردم، درست شده؟ اعراب ها رو از روی فایل صوتی درست کردم

اول دفتر به نام ایزد دانا//صانع پروردگار حی توانا

(ءاَو -) (وَ U) (لِ U) (دف -) (تر -) (ب U) (نا U) (م -) (ای -) (زَ U) (دِ U) (دا -) (نا -)

(صا -) (نِ U) (عِ U) (پر -) (ور -) (دِ U) (گا -) (رِ U) (حَی -) (یِ U) (تَ U) (وا -) (نا -)


اکبر و اعظم خدای عالم و آدم//صورت خوب آفرید و سیرت زیبا

(اک -) (ب U) (رُ U) (اع -) (ظم -) (خُ U) (دا -) (یِ U) (عا -) (لَ U) (مُ U) (ءآ U) (دم -)

(صو -) (رَ U) (تِ U) (زی -) (با -) (ءآ U) (فَ U) (ری -) (دُ U) (سی -) (رَ U) (تِ U) (زی -) (با -)


از در بخشندگی و بنده نوازی//مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا

(از -) (دَ U) (رِ U) (بخ -) (شن -) (دِ U) (گی -) (یُ U) (بن -) (دِ U) (نَ U) (وا -) (زی -)

(مرغ -U) (هَ -) (وا -) (را -) (نَ U) (صی -) (بُ U) (ما -) (هی -) (در -) (یا -)


قسمت خود می‌خورند منعم و درویش//روزی خود می‌برند پشه و عنقا

(قس -) (مَ U) (تِ U) (خود -U) (می -) (خُ U) (رند -) (من -) (عِ U) (مُ U) (در -) (ویش -U)

(رو -) (زی -) (یِ U) (خُد -) (می -) (بَ -) (رند -U) (پش-) (شِ U) (ءاُ U) (عن -) (قا -)


حاجت موری به علم غیب بداند//در بن چاهی به زیر صخره صما

(حا -) (چَ U) (تِ U) (مو -) (ری -) (ب U) (عل -) (مِ U) (غیب -U) (ب U) (دا -) (ند -)

(در -) (بُ  U) (نِِِ U) (چا -) (هی -) (بِ U) (زی -) (رِ U) (صخ -) (رِ U) (یِ U) (صم -) (ما -)

پاسخ:
سلام (: 
درست بود همه بجز تقطیع مرغ ، خود و پشه (:
سلام
ببخشید بابت تاخیرم.
آخه همونجور که شما توصیه کردین من فایل صوتیشو گوش کردم که بتونم درست تقطیع کنم، اونجا پشه رو با تشدید خوند، از اون طرف مرغ رو هم با ساکن خوند، روی اون حساب من اونجوری تقطیق کردم. اگه یکم توضیح بدین ممنون میشم.

فقط قبل از اینکه تمرین جدیدمو شروع کنم یه سوال دارم؛  من اون قسمت «اگر( یک صامت + ی ) مثل ( گی ، پی ، شی ، یی و ...) در میانه کلمه به مصوت دیگری برسد...» رو متوجه نشدم، مثلا شما گیاه رو (گی یاه) تقطیع کردین ولی مگه «گی» هجای بلند نیست؟ یعنی منظور شما اینه که تقطیعش همون «گی یاه» میشه اما شکلش میشه - -U درسته؟

پاسخ:
سلام (: 
میشه لینک فایل صوتی که گوش می دید رو برام بفرستید تا منم گوش بدم ممنون  
نه دیگه گی هجای بلند هست ولی طبق قانونی که گفتم تبدیل میشه به هجای کوتاه ، یعنی شکل تقطیع گیاه  میشه یک هجای کوتاه u +  یک  کشیده -u 
توی همین سایت گنجور:
http://ganjoor.net/saadi/divan/ghazals/sh1
پاسخ:
بنظرم یه بار دیگه گوشش بدید متوجه می شید که اشتباه تقطیع کردید مشدد می خونه پشه رو ولی تشدیدش روی ش نیست، همین مدلی که من گفتم درست هست، مرغ رو هم به همون روشی که من گفتم می خونه! یه بار دیگه گوش بدید، البته مدلی که من تقطیع کردم رو همزمان با گوش کردنش ببینید، بعد ببینید بازم مشکلی هست (:
سلام


ای نفس خرم باد صبا//از بر یار آمده ای مرحبا

(ای -    نَ U    فَ U    سِ U) (خُر -    رَ U    مِ U    با -) (دِ U    صَ U    با -)
-   U   U   U
-   U   U   -
U   U   -
(از -    بَ U    رِ U    یار -U) (ءآ -    مَ U    دِ U    ای -) (مَر -    حَ U    با -)
-   U   U   U-
-   U   U   -
-   U  -


قافله شب چه شنیدی ز صبح//مرغ سلیمان چه خبر از سبا

(قا -    فِ U    لِ U    یِ U) (شب -    چِ U    ش U    نی -) (دی -    ز U صبح -) «اینجا بنا به استثنای سوم باید تبدیلش کنیم به هجای بلند، درسته؟»
-   U   U   U
-   U   U   -
-   U   -
(مر -    غِ U    سُ U    لِی -) (مان - «استثنای دوم»   چِ U    خَ U    بر -) (از -    س U    با -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -


بر سر خشمست هنوز آن حریف//یا سخنی می رود اندر رضا

(بر -    سَ U    رِ U    خش -) (مست -U    هَ U    نوز -U    ءآن - «استثنای اول و سوم») (حَ U   ریف - «استثنای سوم») *** یه هجا کم اومد، اشتباه تقطیع کردم انگار
-   U   U   -
-U   U   U-   -
U   -
(یا -    سُ U    خَ U    نی -) (می -    رَ U    ود -    ان -) (در -    ر U    ضا -)
-   U   U   -
-   U   -   -
-   U   -


از در صلح آمده ای یا خلاف//با قدم خوف روم یا رجا

(از -    دَ U    رِ U    صلح -U) (ءآ -    مَ U    دِ U    ای -) (یا -    خَ U    لاف - «استثنای سوم»)
-   U   U   U-
-   U   U   -
-   U   -
(با -    قَ U    دَ U    مِ U) (خُف -    رَ U    وَم -    یا -) (رَ U    جا -)
-   U   U   U
-   U   -   -
U   -


بار دگر گر به سر کوی دوست//بگذری ای پیک نسیم صبا

(با -    رِ U    دِ U    گر -) (گر -    بِ U    سَ U    رِU) (کو -    یِ U    دوست - «استثنای سوم»)
-   U   U   -
-   U   U   U
-   U   -
(بگ -    ذَ U    ری -    ای -) (پی -    کِ U    نَ U    سی -) (مِ U    صَ U    با -)
-   U   -   -
   U   U   -
U   U   -

به نظرم خیلی خراب میاد:) اصلا شبیه چیزی که باید میشد نشد. استعداد ندارم انگار اصلا

پاسخ:
اگر اشکال نداشته باشه من این تمرینتون رو جمعه جواب میدم(:




:::: این تمرین رو توی بخش سوم صفحه عروض براتون رفع ایراد کردم نگاه کنید اگر مشکلی بود در خدمتتون هستم(:
من از زحمتی که به شما دادم آگاهم:) اختیار دارید اشکال کدومه آخه، من شرمنده ی شما هستم با این مزاحمت و زحمتی که دادم. جمعه منتظرم:)
پاسخ:
(:
سلام
درسته درسته، الان متوجه شدم منظور از چهارتا چهارتا چیه. اگه باز اشتباه نگم باید نسبت به شکل هجا جدا کنیم مثلا - و U هرکدوم یکی حساب میشن و هجای کشیده هم دو تا، اونوقت اینجوری میشه؟

(بر -    سَ U    رِ U    خش -)    (مست -U    هَ U    نوز -U)    (ءآن -    حَ U    ریف -)
-   U   U   -
-U   U   U-
-   U   -
بازم نتونستم درستش کنم انگار.
گفتین بیت سوم رو درست حدس زدم ولی شکلش رو اشتباه کشیدم اما بیت چهارمو اشتباه کشیدما، این بیت سوم «مست» و «نوز» همش هجای کشیده در میاد هیچکدوم از استثناها هم نمیتونم بخورونم بهشون. یخورده راهنمایی اگه بکنین عالی میشه. اینو شیرفهم بشم تا از نو تمرینمو بنویسم. مرسی
پاسخ:
سلام (:
بعله دارید درست میگید که هجای کشیده دوتاست ولی باز توی تقطیع اشتباه دارید چهارتا چهارتا جدا می کنید، اگر بخوایم چهار تا چهارتا جدا کنیم
این شکل

(

-   U   U   -
-U   U   U-
-   U   -


)
شما تقطیع کردید. اون خط وسطیش ما ۵ تا شکل داریم درحالیکه گفتیم باید ۴ تا باشه درسته ؟ یعنی توی تقطیع یک وقتایی در هجای کشیده، - میره توی یه رکن، u در رکن بعدیش حساب میشه!
تا اینجا درست  متوجه شدید؟
یعنی اگر بخوایم این شکل رو با توجه به تقطیع شما چهارتا چهارتا جدا کنیم این مدلی میشه

- u u -
- u u u
- - u -
توجه کنید من فقط شکل شما رو چهار تا چهاتا جدا کردم، اصلا توی درست و غلط بودنش چیزی نگفتم!
حالا بیایم شکل درست تقطیع رو بنویسیم، بیت این مدلی تقطیع میشه !

بر  س  ر  خش  مست   ه   نو   زان ح ریف ! ز هنوز توی خوندن وصل میشه به "  آن " درسته؟ توی شعر می خونیم هنو زان! یه بار خودتون بیت رو بخونید متوجه میشید
خب حالا بیایم این تقطیع رو شکلش رو بنویسیم
- u u -
-u u -
- u -  ( اینجا دوتا استثنا هست اول اینکه مصوت بلند آ رسیده به نون ساکن پس نون حذف میشه پس هجا بلند هست و ریف هم آخر مصرع هست پس هجا بلند محسوب میشه !
خب الان درست شد؟

سلام

ای نفس خرم باد صبا//از بر یار آمده ای مرحبا

(ای -    نَ U    فَ U    سِ - «استثنای دوم») (خُر -    رَ U    مِ U    با -) (دِ - «استثنای دوم»    صَ U   با -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -
(از -    بَ U    رِ U    یا -) (را -    مَ U    دِ U    ای -) (مر -    حَ U    با -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -


قافله شب چه شنیدی ز صبح//مرغ سلیمان چه خبر از سبا

(قا -    فِ U    لِ U    یِ - «استثنای دوم») (شب -    چِ U    ش U    نی -) (دی -    ز U    صبح -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -
(مر -    غِ U    سُ U    لِی -) (مان - «استثنای اول»   چِ U    خَ U    بر -) (از -    س U    با -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -


بر سر خشمست هنوز آن حریف//یا سخنی می رود اندر رضا

(بر -    سَ U    رِ U    خش -) (مست -U    هَ U    نو -) (زان - «استثنای اول»    حَ U    ریف - «استثنای سوم»)
-   U   U   -
-U   U   -
-   U   -
(یا -    سُ U    خَ U    نی -) (می -    رَ U    وَ U    دَن -) (در -    ر U    ضا -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -


از در صلح آمده ای یا خلاف//با قدم خوف روم یا رجا

(از -    دَ U    رِ U    صُل -) (حا -    مَ U    دِ U    ای -) (یا -    خَ U    لاف - «استثنای سوم»)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -
(با -    قَ U    دَ U    مِ - «استثنای دوم») (خوف -U    رَ U    وَم -) (یا -    رَ U    جا -)
-   U   U   -
-U   U   -
-   U   -


بار دگر گر به سر کوی دوست//بگذری ای پیک نسیم صبا

(با -    رِ U    دِ U    گر -) (گر -    بِ U    سَ U    رِ - «استثنای دوم») (کو -    یِ U    دوست - «استثنای سوم»)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -
(بگ -    ذَ U    ری U «نکته صامت+ی قبل حرف مصوت "بگذری ای". درسته یا اشتباه کردم؟»    ای -) (پی -    کِ U    نَ U    سی -) (مِ - «استثنای دوم»    صَ U    با -)
-   U   U   -
-   U   U   -
-   U   -


ولی  «با قدم خوف روم یا رجا» و «بر سر خشمست هنوز آن حریف» بازم شکلشون فرق داره، چیکار باید کرد؟
خانم بنده خوب دارم پیشرفت می کنم یا نه اصلا؟ امیدی هست بهم؟
پاسخ:
سلام (: 
خسته نباشید(: 
الان که شکل ها شبیه هم شده کجاش شبیه نیست، اون بیت هایی هم که گفتید شبیه شده که ؟!
اتفاقا شما خیلی خوب تقطیع می کنید، یوقتایی فکر می کنم نکنه سر به سر من گذاشتید که بلد نیستید و الان می خواید یاد بگیرید(:

یه نکته رو بگم اون صامت + ی اگر یادتون باشه قرار بود اگر وسط کلمه باشه همچین اتفاقی براش بیفته! یه نگاه بندازید ببینید نکته ای دیگه به ذهنتون نمی رسه برای این مورد(:


:) امید دادین خدا رو شکر.
نه بابا واقعا دارم یاد میگیرم، من توی عمرم از کنار هنر و ادبیات حتی رد هم نشدم، عروض رو هم میخوام یاد بگیرم که بیشتر بچسبه بهم سعدی و مولوی:)

«با قدم خوف روم یا رجا» و «بر سر خشمست هنوز آن حریف» شکلش میشه اینجوری که:
-   U   U   -
-U   U   -
-   U   -
قسمت دومشون با هجای کشیده شروع میشه در صورتی که بقیه ی مصرع ها هجای کشیده ندارن، واسه این عرض کردم.
یعنی -U برابر با -  U هست؟

«بگذری ای» هم که نکنه ی مصوت+نون نیست، سه تا استثنا ها رو هم که نمیشه بهش نسبت داد، نکته ی صامت+ی هم که نیست، دیگه چی میمونه؟
پاسخ:
یه قانون هست که میشه زیر مجموعه همون قانونی که  خودتون ازش استفاده کردید گذاشتش و اون هم اینه که اگر دو تا مصوت بلند بهم برسند مصوت اولی رو میشه کوتاه حساب کرد(:

مهم شکل تقطیع هست پس یه هجای کشیده مساوی هست با یه هجای بلند و یه هجای کوتاه!
یه معلم داشتیم سوم راهنمایی بنده خدا تازه فوق لیسانسشو گرفته بود.کتاب رو گذاشته بود کنار.پای تخته به ما عروض درس میداد!

اونم رو شعرای ناصر خسرو!



امیدوارم حلالمون کرده باشه!:)))



پاسخ:
الان کنایه زدید به من ؟
سلام
تمرین نوشتم آوردم:)

بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید//در این عشق چو مردید همه روح پذیرید

(بِ U    می -    رید -U) (ب U    می -   رید -U) (دَ U    رین - «استثنای اول»    عشق -U) (ب U    می -    رید - «استثنای سوم»)
U   -   U- (این علامت خطش بخاطر کیبورد میاد اینطرف U)
U   -   U-
U   -   U-
U   -   -
(دَ U    رین - «استثنای اول»    عشق -U) (چُ U    مر -    دید -U) (هَ U مِ - «استثنای دوم»   روح -U) (پَ U    زی -    رید -)
U   -   U-
U   -   U-
U   -   U-
U   -   -


بمیرید بمیرید وزین مرگ نترسید//کز این خاک برایید سماوات بگیرید

(بِ U    می -    رید -U) (ب U    می -   رید -U) (وَ U    زین - «استثنای دوم»   مرگ -U) (نَ U    تر -    سید -)
U   -   U-
U   -   U-
U   -   U-
U   -   -
(کَ U    زین - «استثنای اول»    خاک -U) (بَ U    را -   یید -U) (سَ U   ما -    وات -U) (بِ U    گی -    رید -)
U   -   U-
U   -   U-
U   -   U-
U   -   -


بمیرید بمیرید و زین نفس ببرید//که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید

(بِ U    می -    رید -U) (ب U    می -   رید -U) (وَ U    زین - «استثنای اول»    نفس -U) (بِ U    بر -    رید -)
U   -   U-
U   -   U-
U   -   U-
U   -   -
کِ U    این - «استقنای اول»   نفس -U) (چُ U   بن -    دس -   تُ U) (شُ U    ما - هم -    چُ U) (اَ U    سی -   رید -)
U   -   U-
U   -   -   U
U   -   -   U
U   -   -


یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان//چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید

(ی U    کی -   تی -    شِ U) (بِ U    گی -    رید -U) (پِ U    یِ - «استثنای دوم»   حف -   رِ U) (یِ U    زن -    دان -)
U   -   -   U
U   -   U-
U   -   -   U
U   -   -
(چُ U    زن -    دان -U) (بِ U    شِ U    کس -    تید -U) (هَ U    مِ  - «استثنای دوم»   شا -    هُ U) (اَ U    می -    رید -)
U   -   U-
????
U   -   -   U
U   -   -

این مصرع آخر درست در نمیاد؛ هرچی کلنجار رفتم نشد که «بشکستید» رو درست در بیارم:(
پاسخ:
من این تمرینتون رو با تاخیر جواب میدم، ببخشید خلاصه (:



::: معذرت بخاطر تاخیر

مصرع آخر یکی از استثناها یادتون  رفت برای همین همۀ تقطیع ریخت بهم. خودتون ببینید

چُ زن دان (استثنا نون رسیده به یه مصوت بلند، پس نون حذف میشه ، در نتیجه  هجای بلند هست نه کشیده)  ب  /  ش کس تید / ه م ( استثنا هجای کوتاه آخر کلمه تبدیل به  هجای بلند میشه) شا ه / اَ می رید

الان مشکلتون حل شد؟
سلام
ببخشید تروخدا، یاد گرفتما کلی هم باهاش ور رفتم فقط نمیدونم چرا اونو حواسم نبود؛ شرمنده.
جمعه میریم درس بعدی یا هنوز زوده برام؟:)
پاسخ:
سلام (: 
نه بابا این چه حرفیه پیش میاد. آره ایشالا جمعه بخش جدید رو می ذارم ، فقط اگر امکانش هست صفحه ٣٦ تا ٣٨ جزوه جناب موسوی رو بخونید (:

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هردم .. در حد کلاس دهم به هجاهای تجزیه کننده تقطیع میکنید

 

پاسخ:
شما به بزرگواری خودتون بی‌سوادی ما رو ببخشید 😊