آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

ما آدمهای مثلا مذهبی

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۵۶ ب.ظ

خیلی وقت پیش ها، مثلا شاید شش ماه پیش. یکی از دوست های ما، در یک رابطۀ عاطفی خیلی خفن گیر کرده بود و خب قاعدتا شکست خیلی بدی هم خورد. کمی مثل همۀ شکست ها، افسرده  و غمگین و دلزده کرد رفیق ما را. بعد به یکی از دوست های دیگرم (همان دوستم که چند پست قبل درباره اش گفتم و شب تولدش فحش و فحش کاری سیاسی شده بود) گفتم حرف تو پیش بچه ها خیلی برش دارد همه روی تو حساب ویژه باز کردند و برای فلانی همچین اتفاقی افتاده توی این روزها حواست بهش باشد و از این جور حرف ها. این رفیق شفیق ما هم گفت: خسته ام و حوصله درد و دل اینها را ندارم، اصلا فلانی را چه به عشق و عاشقی و خوابم میاد برو اونور و تا حالا کسی از شکست عشقی نمرده و از این مدل زیر بار نرفتن ها. خلاصه هر چقدر من اصرار می کردم اصلا او زیر بار همدردی و این خزعبلات نمی رفت. در نهایت به شوخی به دوستم گفتم: اگر یک روز من شکست عشقی خوردم یه وقت این مدلی تنهام نذاری ها، من از این مدل آدمهام که مطمئن باش زیر بار شکست عشقی میمیرم و اینها. دوستم مثل همیشه یک لبخند ژکوند زد بعد لبخند ژکوندش تبدیل به قهقهه شد و گفت : چه غلط ها تازه شما مذهبی ها  شکست عشقی هم که بخوردید، شکست عشقیتان را وصل می کنید به کربلا و صبر زینب و حکمت و رحمت و خدا و بعد دوتا اشک می ریزید و خلاص.

آن روز کلی از حرفش خنده ام گرفت، اما امروز که به آدمهای دور و برم که نگاه می کنم می بینم پربیراه هم نمی گفت. ما آدمهای مذهبی، برای توجیه همۀ نرسیدن ها و شکست هایمان و برای کنار آمدن با اتفاقاتی که مطابق میلمان نیست، اول شکست هایمان را وصل می کنیم به کربلا و صبر زینب و در نهایت حکمت خدا و بعد برای باز کردن جای یک اتفاق جدید توی زندگیمان، آن را وصل می کنیم به رحمت خدا. بعد لبخند می زنیم و شروع می کنیم به روزمرگی های زندگی.



  • گلی

نظرات (۶)

ما مذهبی ها، می دونیم اگر کاری رو قراره بکنیم قبلش باید توکل کنیم به چشمه اصلی خوبی ها و ازش کمک بخوایم و می دونیم اگر توکل می کنیم قبلش باید یا علی گفته و کار رو شروع کرده باشیم و در راه توکل کنیم. وقتی همچین کاری رو انجام داده باشیم اون وقت اگر نشه حتمن خیر ما درش نبوده.
تو ازدواج و مراحل مختلف ش که دیگه اصن هزار برابر میشه این توکل و اهمیت ش. چون این یه مورد از اون مسائلی هست که خود آدم ها روش کنترلی ندارند و در بهترین حالت هم همسرشون رو حتا تا سال ها بعد از ازدواج هم نمی تونن بشناسن! در چنین حالتی توکل هست که کمک می کنه. حرکت می کنه آدم و توکل می کنه تا هرچه خیره پیش بیاد. خیر هم ممکنه در یک مورد با رسیدن باشه و در یک مورد با فراق و جدایی. خیلی راحت دارم می نویسم ولی همون طور که توی مطلب توکل درد دارد نوشتم اگه درست باشه همه کارهامون اون وقت مشکلی پیش نمیاد و از روش خیلی راحت میگذریم.
پاسخ:
حالا چرا می زنید ؟ :D

من با توکل و رحمت خدا مشکلی ندارم، من با منفعل بودن مشکل دارم! اینکه می شینیم یه جا تا عوامل بیرونی برامون تصمیم بگیره همین !  بعد پای خدا رو وسط می کشیم که برسیم به توکل و رحمت. من با تلاش نکردن خودمون مشکل دارم! 

پ ن: فعل ها رو جمع می بندم، چون همیشه خودمو دو نفر حساب می کنم(:
  • محمّدعلی عمرانی
  • احسنت...دلی که غرق محبت خدا باشه، از چیزی که بقیه به چشم شکست عشقی بهش نگاه میکنن، جز امتحان صبوری چیز دیگه ای نمی بینه.

    پی نوشت1: دوستتون شیرازی نبودن احتمالا؟!
    پی نوشت2:

    پاسخ:
    پی نوشت ۱: چرا شیرازی ؟
    پی نوشت ۲: این پی نوشت رو باید خودم حدس بزنم؟

    خیلی تند بود کامنتم :)؟ منظورم تند نبود. :)

    من تاکید می کنم. توکل بدون حرکت یعنی هیچی. یعنی داریم توکل ها منتها مراتب داره. توکل می کنیم و هدف گذاری می کنیم. توکل می کنیم و مقدمات رو قراهم می کنیم. توکل می کنیم و حرکت می کنیم. توکل می کنیم و به نتیجه می رسیم و .... یعنی خالی خالی نیست. اگر هرکدوم از این حرکت ها و هدف گذاری ها و ... نباشه توکل دردی رو دوا نمی کنه.
    ولی این رو به قطعیت میگم که اگه توکل بکنیم و یک قدم برداریم خدا تا صد قدم رو برامون باز می کنه مسیر رو. یعنی در واقع فقط توکل در هنگام شکست نیست که به درد می خوره، توکل نتیجه ی مطلوب رو چندین برابر بهترش می کنه.
    کامنت که طولانی میشه فعل و فاعل و مفعول و اینا همش قاطی میشه اگه جایی مفرد خطاب شده بود خودتون جمعش کنید ::)))
    پاسخ:
    من میگم، این طور نباشه که تلاش نکنیم و بعد بگیم توکل کردیم و اینا ، حرفم بیشتر روی آدمهایی بود که بدون تلاش توکل می کنن:| این حرص منو در میاره شدید(:
  • محمّدعلی عمرانی
  • - چون مقداری خسته به نظر می رسیدن!
    - چون از جنسِ همون مکتومات هستش! من...فعف و کتم...!
    پاسخ:
    شیرازی نیست ولی "خسته" است، حتی بیشتر از شیرازی ها (:
    بسیار هم خوب. من به سبک همون قبل اشکالات و تصحیحات رو داخل ش انجام میدم و براتون می فرستم.

    ما که دستمون به نگارنده نمیرسه ولی مثلن می تونم توصیه کنم که اولین کنج دیواری که پیدا کردید سرتون رو بکوبید بهش:)) (بعدتر می تونم از اطلاعات بدست اومده از برخورد سرتون کار علمی هم بکنم من :پی)
    پاسخ:
    ممنون (:

    دیگه تا این حد خشانت هم خوب نیست ها:|


    خدا از آن آدم هائی که ضعف و زبونی خود را میخواهند با خداپرستی جبران کنند بیزار است ، از آنها که یک تخته شان کم است و جای خالی آنرا با مذهب پر میکنند نفرت دارد . میدانم!
    کویر
    پاسخ:
    کلا کامنت هایی که دو نقطه و سه نقطه و یه نقطه هستند منو استرسی می کنند:S خب اسمتون رو بنویسید دیگه چه کاریه ؟