آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

من اگر یک کارۀ این مملکت بودم، اولین کاری که بعد از گرفتن سمتم انجام می‌دادم این بود که اسم کشور ایران را عوض می‌کردم، و مثلا اسمش را می‌گذاشتم کشور "افراطیون". بس که در همه‌چیز شورش را در می‌آوریم.

امروز به گفتۀ پست‌های اینستا روز گرامی‌داشت کوروش کبیر است. خب مثل همیشه و طبق روال گذشته دوستان به دو دسته تقسیم شده اند دوستان مثلا آریایی و دوستان مثلا مذهبی!

به ازای هر پست آریایی‌پرست‌ها که دربارۀ کوروش کار می‌شد که فلان و بهمان، دوستان مذهبی هم علم پیر و پیغمبر را بالا بردند که من یک شیعه ام و فلان وبهمان.

و  طبق روال گذشته کلی بحث‌های مسخره شکل گرفت و کلی دعوا، کلی فحش و کلی توهین بین دوستان رد و بدل شد که می‌توانیم دراین مقوله حتی صادرکنندۀ فحش باشیم.

اما من دلم می‌خواهد بجای فحش رد و بدل کردن، به عنوان یک سیدِ آریایی کمی از اطلاعاتم را دربارۀ این شخصیت جنجالی یعنی کوروش به سمع و نظر دوستان برسانم.

طبق نظرات علامه طباطبایی نازنین، کوروش آریایی همان ذوالقرنین یاد شده در قرآن است. به چند دلیل.

اولین دلیلی که ذوالقرنین را به کوروش نسبت داده‌اند، همان اخلاقیات و صفاتی است که برای کوروش نسبت داده‌اند، کوروش شخصی جوانمرد و با سخاوت و کریم بوده‌است. که این مطلب را حتی دشمنان کوروش هم تایید کرده‌اند و در کتب عهد قدیم آمده‌است و با صفاتی که از ذوالقرنین در قرآن یاد شده مطابقت دارد. دومین دلیل فتوحات کوروش کبیر است، کوروش تنها پادشاهی بوده‌است که غرب را به شرق وصل کرده منظورم این است که فتوحات کوروش شامل غرب و شرق و ایضا شمال بوده است و این ویژگی مطابق مسیر سه‌گانه ذوالقرنین است که در قرآن هم از آن یاد شده است و سوم اینکه از آن جهت به کوروش ذوالقرنین (صاحب دوشاخ) می‌گویند که در تصاویر به دست آمده از کوروش در دشت مرغاب کوروش جان کلاه خودی با دوشاخ بر سر دارد و ایضا علامه طباطبایی معتقد است چون کوروش غرب و شرق را به هم وصل کرده می‌شود مانند دو شاخ برایش تصور کرد. و در نهایت در قرآن از آزاد سازی یهودیان توسط ذوالقرنین یاد کرده، که باز این مورد دربارۀ کوروش جان صدق می‌کند.

همۀ اینها را گفتم که دوستان آریایی و مذهبی‌های نازنین باور کنید، ذوالقرنین مذهبی‌ها همان کوروش آریایی هاست. ساده‌ترش می‌شود این‌که طرف توی شناسنامه اسمش ذوالقرنین است فقط توی خانه صدایش می‌زنند کوروش. حالا شما سر چی دعوا می‌کنید من نمی‌فهمم؟


پ ن: اطلاعات تکمیلی اینجا


  • گلی

نظرات (۸)

دیگه سالها است که برام کوروش مهم نیست ..یعنی فکر می کنم دیگه اونقدر دغدغه های بزرگ تری هست که سر کوروش غصه نخورم ..
اما دبیرستان که بودم فهمیدم شاید ذو القرنین شاید که همان کوروش است ان هم به لطف معلم تاریخ ...
پاسخ:
(:


  • خانم لبخند
  • اولا واقعا خدا رو شکر میکنم چند روزیه اینستا نرفتم و نمیدونستم این روز، روز کوروش کبیره. اصلا اینستا تو هرچیزی روان آدمو پریش میکنه. بحث کردن تو اینستا آب در هاون کوبیدنه چون اغلب کسی حرف حالیش نمیشه و فقط میخواد کم نیاره.اوضاع اسف باریه خلاصه.. 
    آما درباره ی کوروش، نه کینه ازش دارم و نه خیلی طرفدارشم. شنیده و خونده بودم احتمالاتی هست که ذوالقرنین باشه اما هیچکدوم به اندازه ی نوشته ی شما که از علامه طباطبای نقل کردید با اطمینان صحبت نمیکردن. جالب بود. ممنونم از به اشتراک گذاشتنش :)
    و در انتها برای عنوان، الهــــــی آمیــــــــن :/
    پاسخ:
    (:
    سلام.
    اگر منظور، روز جهانی کوروش هست، که یک اتفاق اونور آبی هستش! توی سازمان ملل یا یونسکو هم به ثبت نرسیده طبق اسنادی که دستم رسیده.
    در مورد کوروش، وجودش، این که جنایت کار بوده یا مصلح و در نهایت، ذوالقرنین بودنش شبهاتی وجود داره.
    جدا از بحث های علمی پیرامون این قضیه، نفسِ برخورد بعضی ها با حمایت از کوروش مورد سواله. یعنی اینجا کوروش مهم نیست به خودی خود. هر چیزِ دیگه ای هم که بود که ذیل آریایی بودن، نژادِ ایرانی (که ظاهرا با ان اکرمکم عند الله... همخوانی نداره!) و 1500 سال شاهنشاهی میگنجید یا حتی خارج از این محدوده، میتونست به شکلی، در تقابل با اسلام ازش استفاده بشه، این دوستانمون روزش رو گرامی می داشتن و براش کار رسانه ای می کردن. که مقصود تویی، کعبه و بت خانه بهانه ست!
    هر چند اگر پیام های وحدت شکن رد و بدل شده در تقابل با این جریان، موافق نیستم. باید روشنگر بود.

    http://harfeakhar.com/article/show/2849/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA/

    http://harfeakhar.com/article/show/2408/%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%B0%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%E2%80%8C%D9%87%D8%A7/

    http://harfeakhar.com/article/show/2328/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA/
    پاسخ:
    سلام (:

    ارجاعتون میدم به این پست
    http://kheradgan.ir/%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%B3%DB%8C/

    و اون اسکندر و اینها رو هم ربط میدم باز به صحبت ‌های جناب علامه طباطبایی، این مطالب رو که بخونید متوجه می شید که جناب طباطبایی این تشابه اسکندر و بقیه مسایل رو رد می کنند

    گرچه اساسا ورود به چنین بحث ها و گفتگوها و مشاجراتی رو بی اهمیت و بی فایده می دونم (الا اون مباحثاتی که فهم قرآنی بهتری از آیات قرآن برای آدم ایجاد کنه) دو نکته رو عرض کنم:

    اول اینکه من توی هیچکدوم از این گفتگوها نبودم و مطلع نیستم اما به نظرم اگر مذهبیون اعتراض و بحثی می کنن به کوروش کار ندارن به آریایی پرستی که نوعی نژاد پرستی ه اعتراض می کنند فلذا با این توضیح شما گرهی باز نمی شه چون اصلا در صورت مساله قرار نمی گیره.

    دوم هم اینکه در قرآن نیومده که ذوالقرنین "یهودیان رو آزاد کرد". لطفا اگر جایی خوندید آدرس بدید منم ببینم. از قومی حرف زده شده که اسیر قبایل وحشی اون زمان بودند و ... همچنین تا اونجا که حافظه من یاری می کنه اساسا همین بحث اسارت یهودیان در تاریخ محل بحثه و برخی قبول ندارند و به نظرم فکت تاریخی محسوب نشه.

    پاسخ:
    اتفاقا مذهبیون کاری به نژادپرستی ندارند، مذهبیون در واقع می‌خوان در مقابل مثلا کورووش شخصیت مذهبی(امامان و پیامبران) رو قرار بدند، یعنی در واقع مذهبیون میگن امامان ما خوبن کوروش بده، آریایی ها میگن، کوروش خوبه، شما بدین! پس ربطی به نژادپرستی نداره، اگر بحث سر نژاد پرستی بود بنظرم بهترین استراتژیک سکوت هست، نه بحث‌های مجازی (:


    درباره سوال دومتون، ارجاعتون میدم به مطالب جناب علامه طباطبایی، من این مورد یهودیان رو از نوشته‌هایی علامه طباطبایی خوندم، ایشون تا اونجایی که خاطرم هست، فرمودن، قبایلی که ذوالقرنین آزاد کردند همون یهودیانی هستند که کوروش آزاد کردند بعد براشون نشانه و دلیل هم میارن که به این دلیل و اون دلیل این قبایل میشه همون یهودیان آزاد شده! (توی پرانتز باید عرض کنم، تقریبا ۱۰- ۱۵ سال پیش من این مطالب را از توی یه کتاب خوندم، الانم اسم کتابه یادم نیست، فقط یادم میاد به نقل از علامه طباطبایی بود، اگر خیلی دوست دارید صحت مطالب رو بدونید به نظرم توی خود آثار علامه طباطبایی دنبالش بگردید بدون شک پیداش می کنید)

    پ ن: از کامنتتون این برداشت رو کردم که خیال میکنید من طرفدار آریایی‌ها هستم، نه اتفاقا من نه این وریم نه اون وری :D

    اولا "نه این وری نه اون وری" از نظر من یعنی اونوری! هرکی با ما نیست یعنی با اوناست :دی


    اما جدای از شوخی، اولا به هرصورت در قرآن نیومده. تفسیر علامه است (اگر در این مورد درست یادتون بوده باشه چون من مراجعه نکردم). در قرآن چنین تصریحی نداریم.

    دوما من گمانم اینه که کسی قاعدتا با کوروش کاری نداره بین مذهبیون. بلکه بیشتر با بهره هایی که می خوان ببرن و سو استفاده هایی که می خوان بکنن کار دارن. مثلا بگن نژاد آریایی در برابر نژاد عرب (نژاد پرستی) یا تمدن ایرانی در برابر توحش اعراب (نژاد پرستی) یا بگن تاریخ ایران در برابر تاریخ اعراب (نژاد پرستی) یا علم کردن الگوی ایرانی در برابر الگوی غیر ایرانی (نژاد پرستی)... همه اش بر می گرده به نژاد پرستی. بعضی ها رسما از بغض اسلام در برابر کوروش سجده هم می کنند (من فیلمش رو دیدم خودم!). اصلا مساله کوروش نیست. بهره ای ه که می خوان ببرن و سو استفاده ای که می خوان بکنن. آتیشش دامن کوروش رو هم احتمالا گاهی می گیره بنده خدا!

    سوما بهترین استراتژی تو مساله مورد نظر شما هم سکوته. پاسخ دادن به آدمی که مسیر خودش رو مشخص کرده و برای مقابله با اسلام کوروش رو علم می کنه که جدل نیست! شفاف سازی هم تو پست اینستاگرام ممکن نیست. اما کسی در کمال تاسف با استراتژی استراتژیست هایی مثل من و شما کاری نداره و کار خودشون رو می کنن :دی

    پاسخ:
    دقیقا اونوری ها هم بر اصلا همین استدلال شما،  ما رو اینوری می دونند:D همیشه به دوستم می گم ما آدمهای حد متوسط که نه اینوری هستیم و نه اونوری، حکایت از اینجا رونده و از اونجا مونده هستیم، و در کل ما آدمهای حد وسط جامعه آدمهای غمگینی هستیم، چون هیچکس دوستمون نداره((:

    من طبق صحبت‌های علامه حرف زدم، چون ایشون هم آشنا به دین هستند و هم آشنا به علم من روی حرف ایشون حرفی نمی زنم (:

    ببینید من همون اول پستم گفتم ما ایرانی ها افراط داریم در همه چیز، مثلا شما خودتون قضاوت کنید تا همین چند وقت پیش، هیچ کس نمی تونست ورود کنه توی قضیه هخامنش، چرا؟ چون یه زمانی محمدرضا شاه رفت تخت جمشید یه سری اراجیف گفت بعد همه مذهبیون نسبت به تخت جمشید گارد گرفتند.
    بعد از اون طرف آریایی های مثلا وطن پرست رو داریم، همون آدمی که سجده کرد دربرابر کوروش رو اگر بیارید و ازش بخواید که درباره کوروش و کل سلسله اش ده خط بگه نمی دونه و هاج و واج نگاهت می کنه! پس این هم یه مدل افراطی دیگه است. بنظرم اگر از همون اول مذهبیون گارد نمی گرفتند اینهمه بلبشو نمی شد.
    اگر من این پست رونوشتم می خواستم بگم اول اینکه اگر ما به قرآن اعتقاد داریم، پس حداقل ۴۰ درصد احتمال بدیم که ذوالقرنین همون کوروش هست، پس یه خورده با گذشته ایرانیمون مهربون تر برخورد کنیم و قبل از اینکه یه مشت احمق از این مساله سواستفاده کنند ما خودمون سکان رو دست بگیریم و برای این مساله یه چاره بهتری لحاظ کنیم. و  اگر آریایی هستیم، خدای همون عرب هایی که تو زیاد دل خوشی ازش نداری به نیکی از پادشاهتون در کتاب مقدسشون یاد کرده پس اینهمه بغض و کینه واسه چی هست؟

    نتیجه اخلاقی اینکه امروز روز گرامی داشت قیصر امین پور  هست، کاش صفحات مجازی امروز کمی رنگ قیصر می گرفت، قبل از اینکه مثل کوروش تبدیل به افسانه شه(:






    ممنون از منبع.
    البته یادآوری کنم حرف علامه، اگر واقعا گفته باشن و ممنون میشم منبعش رو پیدا کنین، یک نظر کارشناسی هست، و ضمن ارزشمند بودنش، وحی منزل نیست.
    با جوابیه تون به کامنت آخر موافقم بدجور. می شد به جای تشکیل دوقطبی با دست گرفتن ابتکار عمل، فضا رو عوض کرد. به جای بازی کردن توی زمین اونهایی که از این اختلافات سود میبرن!
    پاسخ:
    همون طور که به جناب بی نشان هم گفتم، من این مطلب رو ١٠-١٥سال پیش خوندم و اسم کتاب اصلا یادم نیست ولی اگه سرچ کنید می تونید توی آثار علامه پیداش کنید (: 
    (: (: دیگه چی؟!
    مدعا رو باید صاحبِ ادعا ثابت کنه! و براش سند بیاره. طرف بحث رو که نمیشه فرستاد که برو خودت بگرد پیدا کن!
    پاسخ:
    والا تا بوده آدم طرف بحث می رفته دنبال جستجو و کنکاش (: 
    شما کجای مبحث رو گیر دارید جناب طباطبایی یا چیز دیگه رو ؟؟
    هیچی دیگه! کلاً اصول مناظره رفت زیر سوال!
    میگم شما که میگین فلانی گفته و من از فلانی دارم میگم، خب یک سند بیارین که علامه فلان جا گفتن. که ما هم اگر خواستیم به یکی بگیم، بتونیم از سندش استفاده کنیم!
    پاسخ:
    اون لینک انتهای پست، رو نخوندید نه؟ جناب طباطبایی توی کتاب المیزان این موارد رو توضیح دادند(: