آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

کلیشه‌ها رو بکشیم۲

جمعه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶ ق.ظ

خب بعد از کلی پست روزمره‌جات یکم چیزمیز مفید یادبگیریم.
شمایی که نویسنده هستید یا شاعر و یا هرکسی که با نوشتن سروکار داره بد نیست که با کلیشه‌ها آشنایی داشته باشید.

گفتیم کلیشه زبان رو از تنوع می‌اندازه و اینکه باعث کم‌شدن کلمه‌ها در گفتار یا نوشتار روزانه‌تون می‌شه.

یکی از کلیشه‌هایی که این روزها زیاد شده؛ کلیشۀ «نسبت به» است. عبارت «نسبت به» رو باید برای مقایسۀ دو چیز استفاده کنیم. مثلاً می‌گیم من نسبت به پارسال کمی کتاب‌خوان‌تر شدم. شما کتاب‌خوانی پارسال و امسالتون رو با هم مقایسه می‌کنید پس عبارت «نسبت به» رو در جای مناسبش استفاده کردید.


اما در مثال‌های زیر «نسبت به» در معنای درستش به‌کار نرفته.

۱: مهسا نسبت به من محبت دارد.
۲: دانشجویان نسبت به سخنان استادشان نقد دارند.
۳: همۀ ما نسبت به هم توقع احترام متقابل داریم.
۴: جامعۀ ما نسبت به عملکرد ما نسبت به خودرو راضی نیست.
۵: نخبگان نسبت به جامعه مسئول‌اند.

الان بیاید توی ذهنتون به‌جای «نسبت به» کلمه‌های مناسب رو بنویسید.

اما کلمه‌های پیشنهادی ما
۱و ۲: به.
۳: از.
۴: از، دربارۀ.
۵: در قبال.


 



  • گلی

نظرات (۴)

گلی من از وقتی پستای کلیشه‌ها رو بکشیم تو رو خوندم، موقع حرف‌زدن پوستم کنده شده :))
چه‌قدر سخته! چه‌قدر ما اشتباهی حرف می‌زنیم. دلم برای زبان فارسی سوخت :|
پاسخ:
اولش سخته، راه می‌افتی (:
یک کار ترجمه دارم الان. یکی از مراحلش بعد از ترجمه جایگزین کردن واژه‌های پیچیده و بی‌معنی با واژه‌های بهتره. اون فایلی که ویراستاران هدیه داده بود خوب بود. ولی بازم مبارزه با این کلیشه‌ها سخته. :)
پاسخ:
هنوز کلیشه‌های مهم رو نگفتم، مثل «مورد»، کلمه‌هایی که با «قابل» ساخته میشه (قابل شمارش، قابل قبول و ...).
مرسی خانم نویسنده‌ی ویراستار :)
واقعا مفیده و استفاده می‌کنم
پاسخ:
خدا رو شکر که مفیده.
 یوقتایی فکر می‌کنم واقعاً کسی به همچین پست‌هایی علاقه داره؟ اصلاً به درد کسی می‌خوره؟


  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • سلام آبجی. ممنون بابت این پست ها. توی صحبت کردن و نوشتن ذهنم درگیر میشه که چه چیزی باید کجا باشه.
    پاسخ:
    سلام عزیزم (:
    خواهش می‌کنم.