همه جا حرفهای رفتار کنیم.
يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶ ق.ظ
یکی از کارهای که جدیداً مد شده اینه که توی فضای مجازی کلی فالوور جمع کنی بعد برای یه سری محصولات تبلیغ کنی. اتفاقاً درآمدش هم گویا خیلی خوبه؛ ولی زمانی این کار وحشتناک میشه که بخوایم یه کار حرفهای با کلی حساسیت رو با این سبک و سیاق بهش رونق بدیم.
مثلاً چند وقت پیش سایت جیم اومده بود و درخواست مطلب به بلاگرهای معروف میداد. جالب اینجاست که مثلاً تخصصیترین مطالب رو میداد به یه سری وبلاگنویس مطرح. یادمه یکی از وبلاگنویسها دربارۀ رابطۀ زن و مردی که خودشون متأهل هستند، با دید خودش مطلبی نوشته بود که ایرادی نداره و فلان و بهمان. اولین چیزی که بعد از خوندن اون نوشته اومد توی ذهنم این بود که یه بلاگر چقدر سواد داره که بخواد همچین نسخۀ کلانی بنویسه؟ همچین موضوعی رو با همچین حساسیتی ده تا کارشناس خبره رو هم بیارن نمیتونند یه نظر قطعی بدن بعد چطوری یه بلاگر با ۷۰۰ کلمه یه نسخه برای همه نوشت. مگه یه دختر نهایتاً ۲۵ـ۳۰ ساله چقدر تجربۀ زیستی داره که همچین حرفی رو میزنه. یا جدیداً انتشاراتی که تازه شروع به کار کردن همین کار رو میکنند. میان کتابهاشون رو به مدیر صفحههای میدن که خیلی فالوور دارند که بخونید و دربارهش معرفی بنویسید. همش سؤالی که میاد توی ذهنم اینه که چرا باید یه مدیری تا این حد سطحی نگاه کنه به ماجرا. فرض کن مثلاً کتابهاتون خیلی هم فروش رفت این کافیه؟ چند روز پیش یه نقد خیلی خیلی دقیق و ریز از یه کارشناس ادبیات کودک و نوجوان خوندم روی یه کتاب تازه نشر یافته. داشتم فکر میکردم یه انتشاراتی به همچین کارشناسهای احتیاج داره نه یه بلاگر یا ادمین کانال که کلی فالوور داره. همچین آدمی میتونه کیفیت کار یه انتشاراتی رو بالا ببره نه یه آدم با کلی فالوور؛ ولی یه مدیر هیچ وقت دنبال همچین کسی نیست؛ چون قاعدتاً یه کارشناس اعتبار خودش رو زیر سؤال نمیبره که از یه کتاب فقط تعریف کنه، عیبهای اون کتاب رو هم میگه و تمام تلاشش اینه که سطح کتاب رو ببره بالا نه فقط فروشش رو.
اینم لینک اون نقد خیلی ظریف (اینجا)
- ۹۷/۱۰/۰۹