آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

یادگیری رو از سر می‌گیریم

سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۴:۳۳ ب.ظ

این مدت کلاً از مسئلۀ درست‌نویسی دور افتادیم. از اونجایی که سه‌شنبه‌ها برای من شده ملکۀ عذاب (چون باید برم اون شهر دانشجویی داغون و خاک بر سر) پس یه فرصت داریم که توی امروز و فردا که نیستم روی مسئلۀ درست‌نویسی کار کنیم. تصمیم گرفتم مدل درست‌نویسی رو به یه شکل دیگه جلو ببریم و با مثال با هم کار کنیم.

یه متن می‌ذارم همین پایین و شما سعی کنید ویرایش زبانیش کنید. پنجشنبه که اومدم شیراز درباره‌ش صحبت می‌کنیم. از شما می‌خوام که به هر شکلی که می‌تونید متن رو اصلاح کنید و کامنت بذارید.


💬 «می خواهند شعارهای نظام را در برابر نظام قرار دهند. کار به جایی رسیده که وقتی از عدالت خواهی بخواهید حرف بزنید می گویند نظام را دارد تضعیف کند. آن نظامی که با عدالت خواهی تضعیف شود رفتنش بهتر از ماندن است. آن نظامی که در برابر عدالتخواهی بایستد حکومت اسلامی نیست #طاغوت است.


به اسم حکومت اسلامی دارند می خورند اما چون در بدنه نظام قرار گرفته اند من و شما فکر می کنیم به هر قیمتی باید حمایت کنیم،‌ ثمره اش شده اینکه مردم فکر کنند ما داریم از آنها حمایت می کنیم.


فتنه ای که در پیش است فتنه جنوب شهری هاست. باید برگردیم به شعارهای انقلاب اسلامی. هیچ راه دومی وجود ندارد.»



  • گلی

نظرات (۱۲)

خب من از ویراستاری چیزی بلد نیستم ولی عجب متنی انتخاب کردی ها 
پاسخ:
متن رو از یه کانال برداشتم🙈
امیدوارم پس فردا برام شر نشه 😂😂
اجازه خانوم؟ ما در حد هکسره بلدیم ویرایش کنیم :دی
پاسخ:
تا همون حدش هم خوبه.
بقیه‌ش رو با هم یاد می‌گیریم (:
من فقط نیم‌فاصله‌هاشو می‌تونم درست کنم. کاری که ورد و نرم‌افزارهای خطایاب موقع نوشتن متن با متن‌های ما می‌کنن.
پاسخ:
شما استادید. مطمئناً دارید شکسته‌نفسی می‌کنید (:
منم که جوجه ام 
جیک جیک میکنم رد میشم :)
پاسخ:
شما هم جزو استادهایی که هی شکست‌نفسی می‌کنه (:
آره خیلی :)
ممنوووونم مهربون سادات، لطف داری :)
پاسخ:
خودت رو جدی بگیر رفیق جان (:
لطف نیست عین واقعیته.
با متن های خطرناک ویراستاری نکن! :))
پاسخ:
همین به خدا ((:
هیچ راه دومی درسته؟
هیچ اصلا درسته؟
مثلا سؤال آیا any progress داشتی؟ رو میشه آیا هیچ پیشرفتی داشتی نوشت؟ گرته‌برداری و اینا نیست؟
پاسخ:
بذار یه نگاه کنم توی کتاب‌ها بهت می‌گم عزیزم(:
برای اینجا و کامنت جولیک پرسیدم:

http://dailyme.blog.ir/post/58
پاسخ:
می‌شه جملهٔ کامل رو برام بنویسی.
همون جمله که توش «هیچ پیشرفتی» هست.
من از استادم پرسیدم. گفتند جملهٔ کامل رو بدید تا نظر بدم.
ایشون گفتن ظاهراً گرته‌برداری نیست؛ ولی توی بافت جملهٔ اصلی می‌شه نظر داد.
لینک پستو که گذاشتم برات. کامنت جولیک رو دیدی؟

چارلی داره مسأله حل می‌کنه
دوستش می‌پرسه هیچ پیشرفتی داشتی؟
پاسخ:
لینک رو دیدم.
کامنتش رو هم خوندم؛ ولی پستش از بس طولانی بود نه🙈

+ شکر خدا همون اول متن بود و برش داشتم (:
چارلی پرسیده:

+ آیا گرته‌برداری لفظی یه آسیب حساب میشه برای زبان
و
توی فارسی اصلا چیزی به عنوان شدت معنایی یا همچین چیزی نداریم؟ 

پاسخ:
گرته‌برداری همیشه بد نیست. مثلاً ما خیلی وقت‌ها از طریق همین گرته‌برداری‌های کلمه به کلمه واژه‌های جدید خلق می‌کنیم؛ اما جایی که گرته‌برداری ساختار زبان رو تغییر می‌ده اونجا گرته‌برداری مناسب نیست. مثلاً همین «هیچ پیشرفتی» رو ما استفاده نمی‌کنیم و بهتر هست استفاده نشه.

توی کتاب ویرایش و درست‌نویسی دکتر ذوالفقاری مثال‌های جالبی داره برای انواع گرته‌برداری. اگر بخوای می‌تونم عکس بگیرم بفرستم برات.


+ دقیقاً منظورت از شدت معنایی چی هست؟
شدت معنایی سؤال چارلیه. من این مثال رو زدم براش:
مثلا little money از a little money کمتره (با a یعنی کمه اما خیلی کم نیست و تقریباً کافیه، بدون a یعنی خیلی کمه و کافی نیست). انگار با این هیچ هم یه همچین کاری کردیم تو فارسی. شما میگی هیچ چیزی تو یخچال نیست ناامیدانه‌تر از چیزی تو یخچال نیسته. ولی من میگم فرقی ندارن و به هر حال یخچال خالیه

و این سؤال تو ذهنش شکل گرفت.
پاسخ:
نگاه، همۀ کلمه‌ها شدت و ضعف دارند دیگه. یعنی ما باتوجه به بافت جمله از کلمه‌ها با بار معنایی‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم. مثلاً ما یه وقتایی می‌گیم «وای ممنون» یه وقتایی هم می‌گیم «ممنون».
خب اون جایی که می‌گیم «وای» عمق احساساتمون بیشتره دیگه.
مثال تو هم درسته؛ ولی همچنان نمی‌دونم چیزی که از حرف‌های چارلی متوجه شدم؛ همون موضوعی هست که ذهنش رو درگیر کرده یا نه.

چارلی میگه تو همین مثالِ «وای ممنون» و «ممنون» که آرزوهای نجیب گفته، وای شبیه هیچ هست تو «هیچ چیزی» و «چیزی». ینی «هیچ چیزی» هم عمق بیشتری داره، پس نباید زائد حساب بشه.
ولی یه حسی به من میگه هیچ زاید و حشوه و نمی‌دونم چجوری این حسمو اثبات کنم.

پاسخ:
وقتی می‌خوای یه موضوعی رو توی ادبیات ثابت یا رد کنی باید توی ادبیات و کتاب‌های کهن ما دنبالش بگردی. مثلاً ببینی آیا «هیچ» توی ادبیات کهن ما هم به منظورهای تو یا چارلی استفاده شده یا نه.