آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

راهنمای شیوه‌های نقد ادبی

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵ ب.ظ

معمولاً وبلاگ‌نویس‌ها یک خصوصیت مشترک دارند؛ اینکه همۀ اونها عاشق نوشتن هستند. سروته هممون رو بزنند برمی‌گردیم به اصلمون که همون کلمه است. ما عاشق سروکله‌زدن با کلمه‌ها هستیم. میمیریم برای اینکه با کلمه‌ها، کلمه‌ها و ترکیب‌های جدیدی بسازیم و سودای نویسنده‌شدن رو توی سر داریم. نویسنده‌شدن هم عجین شده با کتاب. روزهامون و شب‌هامون رو با کتاب سر می‌کنیم تا یه روز بالاخره رؤیامون محقق بشه و بالاخره کتاب خودمون رو توی دست‌هامون بگیریم. ما کتاب می‌خونیم و همه‌مون هم دستی به معرفی کتاب داریم. وبلاگ هر کدوم از ما یه قسمت ثابت داره به اسم معرفی کتاب. کم‌کم این معرفی کتاب‌ها تبدیل می‌شه به یاداشت‌های حرفه‌ای‌تری از کتاب و در نهایت نوشتن نقد کتاب.

نقد کتاب با معرفی کتاب خیلی فرق داره و البته تخصصی‌تر هست. برای اینکه یک روز نقدهای شسته‌رفته‌تری بنویسیم نیاز به مطالعۀ تخصصی داریم. یکی از کتاب‌هایی که می‌تونه توی نقد نوشتن کمک‌مون کنه، کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» هست. یه کتاب جمع‌وجور و به زبان ساده که خانم معصومه انصاریان اون رو نوشته و انتشارات کانون هم چاپش کرده. به نظرم برای شروع خوندن کتاب‌های تخصصی توی این مسیر خوندن این کتاب خالی از لطف نیست.



  • گلی

نظرات (۴)

یاد نمره ی ده درس نقد ادبی دانشگاه افتادم
داغ دلم تازه شد🤦
پاسخ:
هی وای من.

نقدادبی رو گذاشته بودم ترم آخر که واحدهام کم بود با فراغ بال بخونم چون همه میگفتن خیلی سخته استادشم نمره نمی‌ده. اون ترم کلا پنج واحد درس داشتم، کلی وقت گذاشتم و خوب هم خوندم، برای اولین بار تو عمرم رفتم پیش استاد خودشیرینی کنم که ترم آخرم نمره‌ی خوب بده که تو معدل تاثیر داره و فلان. ایشونم به صورت پیش فرض فکر کرده بودن میوفتم، لطف کرده بودن ده داده بودن که پاس شم، حتی ورقه رو تصحیح نکرده بودن🤦
پاسخ:
چه وحشتناک.
من بودم سکته می‌کردم.

کتاب‌های کانون خیلی سخت پیدا میشه. معمولاً کمتر توی کتابفروشی‌ها هست. مثالش کتاب کوچک نویسندگی فریدون عموزاده خلیلی بود. با مصیبت پیداش کردیم و خریدیمش. فکر می‌کنم فروشگاه اینترنتی هم ندارن.
پاسخ:
آره. جدیداً فقط باید از فروشگاه‌های خودشون کتاب‌هاشون رو بخری. کلاً ادا اوصولی داره برای خودش کانون.
سلام خیلی ممنون!
میشه یه کتاب هلو برو تو گلوی ویرایش هم اگر میشناسید معرفی کنید؟:)
برای ویرایش جمله های خودمون و اشتباهات رایج و اینا
پاسخ:
سلام سلام.

معمولاً کتاب‌های ویرایشی تخصصی هستند؛ ولی بازم نگاه می‌کنم اگر دیدم معرفی می‌کنم بهت.