آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

به نوجوانان گفتن، از نوجوانان شنیدن ۳

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۰۱ ب.ظ

:::یک

ماها در خیلی از رابطه‌هایمان (رابطۀ والدفرزندی و رابطۀ عاطفی‌عشقی و رابطه‌های اجتماعی) وقتی از هم ناراحت یا عصبانی هستیم معمولاً چند موضع می‌گیرم: یا پرخاشگری می‌کنیم یا سکوت می‌کنیم.
در این کتاب قرار است به‌جای داد و هوار و ناراحتی از هم، یاد بگیریم که با هم حرف بزنیم و دربارۀ خواسته‌ها و انتظارهایمان از هم در آن موقعیت خاص صحبت کنیم.
بیشتر مثال‌های کتاب روی رابطۀ والدفرزندی هست؛ ولی می‌شود مثال‌هایش را به بقیۀ رابطه‌های اجتماعی هم تعمیم داد. کتاب خواندنی و کاربردی است و مطمئناً برای رابطۀ والدها و نوجوان‌ها و حتی مربیان و معلم‌ها راهگشاست.

 

:::دو

بچه که بودم با خواهرم که دعوایم می‌شد وسط جیغ‌جیغ کردن‌ها و بالاو پایین پریدن‌های من، او می‌نشست یک گوشه و سکوت می‌کرد. من بیشتر عصبانی می‌شدم. دلم می‌خواست حداقل چیزی بگوید که دلم خنک شود از حرص خوردنش؛ ولی سکوت می‌کرد و من بیشتر حرص می‌خوردم. به‌نظرم یکی از شکنجه‌های عصر جدید سکوت آدم‌ها در برابر هم است. اینکه بدون هیچ دلیلی بنشینی یک گوشه و سکوت کنی بی‌رحمانه‌ترین شکنجه برای طرف مقابلت است. کاش یاد بگیریم کلمه‌هایمان را خرج کنیم و با هم حرف بزنیم. دربارۀ خواسته‌ها و انتظارهایمان از هم حرف بزنیم و کلمه‌ها و حرف‌هایمان را نگذاریم برای روز مبادا. کلمه‌هایمان را بپاشیم به روی هم تا نور شوند تا سبز شوند تا پله شوند تا بتوانیم خودمان را از کلمه‌هایمان بالا بکشیم و  بهم برسیم و با سر انگشت‌هایمان روی صورت‌های هم لبخند بکشیم.

 

 

 

 

  • گلی

نظرات (۳)

یه وقتایی که واقعا نمی‌دونی چی بگی تا خودت آتیشی‌تر نشی، مجبوری سکوت کنی!

 

من از حرف زدن هیچ خیری ندیدم واقعاً 

چون یا برعکس برداشت کردند، یا اون طور که دلشون خواست! نه اون چیری که من میگم!

پاسخ:
توی عالم واقع هم خیری ندیدی یا توی فضای مجازی؟
فضای مجازی که همش سؤتفاهمه.

توی فضای واقعی و توی یه جو خاص منظورم هست که واقعا خیری ندیدم.

فضای مجازی که اصلا هیچی!

پاسخ:
هی وای من ...
  • قاسم صفایی نژاد
  • ممنون از معرفی کتاب و نکته خوبی که گفتید

    پاسخ:
    ممنون از شما که وقت گذاشتید و خوندید (: