آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

جیوه گی

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ

یک برنامه یی شبکه دو دارد به اسم " جیوه گی " که دیشب به طور اتفاقی دیدمش ، از قضا مهمان دیشبشان رضا امیرخانی بود  امیرخانی وسط حرفهایش از یک خانم نویسنده انگلیسی اسم برد که گفت کتابش را حتما بخوانید که نگاهش به زندگی قشنگ است راستش را بخواهید این صحبت های امیرخانی آخر برنامه بود و تند تند حرف می زد و درست اسم کتاب خانم نویسنده را متوجه نشدم ، بعد از برنامه هر چقدر اسم خانم را نویسنده را گوگل کردم پیدا نشد که نشد ! بالاخره مجبور شدم یکبار دیگر این صفحه سایت امیرخانی را بخوانم ، خب حدسم درست بود و اسم خانم نویسنده جز پیشنهادهای امیرخانی هم بود ، من از کتابهایی که امیرخانی  توی سایتش معرفی کرد کتاب " فضیلت های ناچیز "  را از دیشب تا حالا شروع به خواندن کردم ، کتاب بامزه یی است ، داستان نیست بیشتر دلنوشته های اجتماعی است به نظرم ،  سه فصلش به نظرم خیلی با نمک بود ، فصل اولش که درباره شغل  نویسندگی است ، این فصل واقعا به درد حال این روزهای دخترهای ایرانی که همه شان دوست دارند نویسنده شوند عجیب می خورد اصلا از آن فصل هایی است که می توانند همه ش را کپی پیست کنند برای "درباره من " وبلاگ ها یا صفحات اینستاگرامشان !

فصل دوم درباره ی کشور انگلیس است ، یک جور با نمکی دارد از مردم انگلیس و خصوصیاتشان می گوید ، مثلا می گوید  کشور انگلیس از آن کشورهایی است که کمترین ظلم را به همنوع خود می کند ، این جمله را مقایسه کنید با تفکرات ما ایرانی ها که انگلیس روباه پیر است در سیاست هایش  ! خب هر کسی از نگاه خود به موضوعات نگاه می کند و این خیلی به نظرم جالب بود !

و فصل دیگری که خیلی برای من جالب بود فصلی بود که نگاه خانم نویسنده درباره جنگ  را می گفت ، این فصل هم قشنگی های خودش را داشت و پر بود از جمله هایی که می شد زیر تک تکشان خط کشید !


البته من مطمئن نیستم که کتاب " فضلیت های ناچیز " همان کتابی باشد که امیرخانی در برنامه جیوه گی معرفی کرده ولی خب من به صورت رندم این کتاب را خواندم و  در آخر برنامه جیوه گی را از شبکه دو ساعت ۹ شب ببینید حتما !


+ همین که امیرخانی بین کتاب هایی که  معرفی کرده کتاب های احمد محمود هست می شود بهش ایمان آورد ، در جریان هستید که احمد محمود از نویسنده های بسیار بسیار مورد علاقه من است (:


+ بعدا نوشت : کتابی که امیرخانی معرفی کرد ، همین کتاب فضیلت های ناچیز بود !

  • گلی

نظرات (۸)

سلام
در جریان هستید که من امیر خانی ارمیا و ناصر ارمنی را دوست دارم 
اما از امیرخانی بیدار بیوتن ومن او متنفرم :)
وسوسه شدم این کتاب را بخوانم.. 
پاسخ:
سلام آبانم (:

توی هر چیزی سلیقه حرف اول رو می زنه ، مثلا من هیچ وقت ناصر ارمنی رو نفهمیدم اصلا نفهمیدم قراره چی بگه و اصلا برای چی نوشته شده ؟ ولی بی وتن امیرخانی رو خیلی دوست دارم ولی بهت توصیه می کنم حتما کتاب های احمد محمود رو بخونی (:
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • سلام بانو

    وای این و که گفتید سیّده جان کلی حسرت خوردم که چرا برنامه اش رو ندیدم. دیشب تکرارش بود. :( ولی داداشم نگذاشت ببینم.

    صحبتای آقای امیر خانی رو دوست دارم. نگاه شون به مسائل جالبه.
    پاسخ:
    سلام عزیزم (:

    معمولا چهار شنبه ، پنج شنبه ها و جمعه ها نشون میدن ، و روزای بعدش ساعت ۱۴  تکرار ! اگه اینستا دارید صفحه شون رو دنبال کنید تا خبرهاش رو بهتر دنبال کنید
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ممنون سیّده جان

    نه اینستا ندارم. ان شاءالله فرصت بشه دنبال کنم :*
    پاسخ:
    خواهش می کنم (:
    سلام،
    من هم مثل شما با دیدن گفتگوی رضا امیرخانی در جیوگی کتاب رو گرفتم و دارم می‌خونم. گرچه به نظرم ترجمه‌اش خوب نیست (ترجمهٔ محسن ابراهیم، نشر هرمس) اما داستان‌هاش به نظرم جالب میان. تا الان به نظرم داستان «خانه‌ٔ ولپه»ش بهترین داستانش بوده.

    پاسخ:
    البته کتاب داستان نیست ، احساس می کنم بیشتر نظراتش رو داره درباره مسائل می گه ، البته اگر منظورتون کتاب فضیلت های ناچیز هست !من راستش پی دی افش رو خوندم و دقت نکردم ترجمه ش از کیه !
    بله به معنای واقعیِ داستان نیست. میشه گفت حرف‌هاشه هر کدوم تحت لوای یک نام.
    پاسخ:
    ولی تا اون حد هم نبود که امیرخانی تعریف کرد ، منظورم اینه که اونقد خاص نبود که اگه من نخونم بگم یه چیز بزرگ رو از دست دادم !می خوام بگم اگه من جای امیرخانی بودم که حرفم برای مردم برش داشت ، بجای این کتاب ، روی آنتن پخش زنده جلوی یه ملت مثلا کتاب سووشون رو معرفی می کردم . که واقعا هر ایرانی لازمه حتما یه بار بخونش (:

    خُب من خوندنش رو چند روز پیش تموم کرد. به نظرم عالی بود. مخصوصا نوشته‌های آخرش.
    پاسخ:
    سووشون ؟ 
    گفتم که عالیه این کتاب (:
    فضیلت‌های ناچیز. به پیشنهاد شما سووشون رو حتما می‌خونم.
    پاسخ:
    آها ، پس تمومش می کنم حتما ، چون من کامل نخونده بودم ، وسط هاش منصرف شدم (:
    آره، نوشته‌های نیمهٔ دومش رو بیش‌تر دوست داشتم. در کل خوشحالم که خوندمش و حتما کارهای دیگهٔ خانم گینزبورگ رو هم می‌خونم.
    پاسخ:
    چه خوب پس (: