آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

مرغِ مقلد

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹ ب.ظ

نوجوانی من پر شده بود از کتاب‌های عامه‌پسند خواندن. اصلا آن موقع‌ها خیال می‌کردم، وقتی یک نفر می‌گوید کتاب بخوان، منظورش همین کتاب‌های عامه‌پسند است. چقدر هم ذوق داشتم برای خواندنشان؛ از همین کتاب‌های عشق دختر و پسری که اشکت را در می‌آورد، از همین‌هایی که فهمیه رحیمی استاد نوشتنش بود و بلد بود اشک مخاطبینش را درآورد. فهمیه رحیمی به نظرم آنقدر نویسندۀ باهوشی بود که قشنگ می‌دانست مخاطبش وقتی به فلان صفحه می‌رسد ساعت باید قشنگ دو و سه نیمه شب باشد، توی آن بغض شبانه که خودش به تنهایی یک فیل را از پا درمی‌آورد، فهیمه رحیمی همان موقع‌ها آن اتفاقات رمانتیکش را رو می‌کرد و بغضت نصف شبی یک‌جوری می‌شکست، که حتی از صدای هق هقت همسایه‌ها هم بیدار می‌شدند.

خیلی وقت بود دیگر با هیچ‌کتابی گریه نکرده بودم، بغض کرده بودم، مچاله شده بودم، بهم ریخته بودم تا روزها، ولی گریه نه. تا اینکه دو شب پیش وقتی بخشی از پایان‌نامه ام را برای استادم ایمیل کردم و انگار سنگینی یک کوه را از دوشم برداشتم برای هدیه دادن به خودم، نشستم به کتاب"مرغِ مقلد " خواندن. هر چقدر جلوتر می‌رفتم، اشکم بیشتر سرازیر می‌شد، اولش خیال کردم برای صدای نوحه‌ها و طبل‌هایی است که از توی خیابان می‌آید ولی هر چقدر جلوتر می‌رفتم می‌دیدم نه اصلا این گریه‌ها باید مدلش و جنسش یک چیز دیگر باشد.
اینبار اما توی کتاب خبری از عشق‌های پسر دختری نبود، برعکس اصلا مدل کتاب با همۀ کتاب‌هایی که تا الان خوانده‌ام فرق داشت، کتاب دربارۀ کیتلین است که بیماری به نام آسپرگر( بیماری شبیه به اوتیسم) دارد. هر بار که کیتلین شروع می‌کرد به حرف زدن من گریه می‌کردم بخاطر مظلومیت بعضی از آد‌م‌ها. و اما باز هم مثل همیشه کیوان عبیدی آشتیانی، مترجم خوب این کتابِ شاهکار است. اصلا بنظرم هر وقت پشت هر کتابی اسم این خانم را دیدید بدون فوت وقت کتاب را بخرید و مطمئن باشید که با یک شاهکار دیگر در ترجمه، روزهایتان را سر می‌کنید.

کاش می‌شد، بعضی از کتاب‌ها را تولید انبوه کرد و یک نسخه‌اش را برای هر کدام از همشهری‌هایمان بفرستیم.


مرغ مقلد | کاترین ارسکین | کیوان عبیدی آشتیانی |  نشر افق دوست داشتنی

  • گلی

نظرات (۱۴)

  • ر. کازیمودو
  • فهیمه رحیمی بره سینمای هند خیلی موفق میشه :)
    پاسخ:
    خدا رحمتشون کنه البته (:
  • تبارک منصوری
  • این کتاب رو دارم ولی هنوز  فرصت نکردم بخونمش...دوتا کتاب نصفه و نیمه خونده دارم که  تموم بشن میرم سر وقتش...
    کتاب در رده سنی نوجوانانه؟ اونطور که شنیدم فیلم عطش مبارزه از این کتاب الهام گرفته...
    پاسخ:
    آرره نوجوانانه هست، شاید شما کتاب "کشتن مرغ مقلد" رو دارید؟
    فیلم عطش مبارزه رو ندیدم، ولی الان سرچش کردم دیدم نه اصلا موضوعش با این کتاب فرق داره، عطش مبارزه طبق ویکی پدیا از روی کتابی به همین اسم ساخته شده(:
  • ر. کازیمودو
  • یعنی اگه می‌رفت :)
    پاسخ:
    (:
  • خانوم لبخند :)
  • فهیمه رحیمی.. چقد اسمش آشناست! 
    چنتا از کتاباش رو میگید؟
    پاسخ:
    • بازگشت به خوشبختی (۱۳۶۹)
    • ابلیس کوچک
    • اتوبوس
    • آریانا
    • اشک ستاره
    • باران
    • بانوی جنگل
    • پاییز را فراموش کن
    • پریا
    • پنجره
    • تاوان عشق
    • حرم دل
    • خلوت شب‌های تنهایی
    • خیال تو
    • روزهای سرد برفی
    • زخم خوردگان تقدیر
    • سال‌هایی که بی تو گذشت
    • شیدایی (آخرین رمانش)
    • عشق و خرافات
    • کوچه باغ یادها
    • ماندانا (ادامه رمان پنجره)
    • هنگامه
    • همیشه با تو
    • انتظار
    • ب‍اور آف‍ت‍اب
    • رزکبود
    • عالیه
    • برجی در مه
    • مرا یاد آر
  • تبارک منصوری
  • عه پس اینها دو کتاب متفاوت از هم هستن؟
    درسته کتاب کشتن مرغ مقلد رو گفتم ...پس از اون کتاب الهام گرفته
    پاسخ:
    کشتن مرغ مقلد یکی از بهترین کتاب هایی هست که حتما باید خونده شه، البته من هنوز نخوندمش:|
    چون فیلم رو ندیدم و کتاب کشتن مرغ مقلد رو هم نخوندم نمی تونم بگم از هم الهام گرفته شدن یا نه؟ (:
  • خانوم لبخند :)
  • اوه ممنون :)
    حس میکنم چنتا از کتاباش رو خوندم اما یادم نمیاد! :|
    خیلی سال پیش بود.
    پاسخ:
    (:
    کیوان اسم دختره؟!
    پاسخ:
    در این مورد به خصوص بعله (:
  • خانوم میم
  • وای ممنووون
    خیلی وقت بود دنبال یه داستان درباره بچه هاس طیف اوتیست بودم
    ممنون:)
    پاسخ:
    خواهش می کنم(:
    خانم آشتیانی یه کتاب دیگه هم ترجمه کرده، به اسم مقررات اونم درباره اوتیسم هست و اتفاقا کتاب قشنگی هم هست(:
  • خانوم میم
  • نمیدونم کامنتم رسید یا نه:/
    پاسخ:
    گویا رسیده(:
  • خانوم میم
  • چه خوب:)
    کدوم قشنگ تره؟
    پاسخ:
    هر کدومش یه جذابیتی های داره، ولی من با مرغ مقلد ارتباط بیشتری برقرار کردم(:
    علاوه بر مرغ مینای ارسکین و کشتن مرغ مینای هارپر لی، یه دونه دیگه هم داریم! زاغ مقلد که یه سری داستان تخیلی نوجوانانه ست. این چه وضعیه آخه! :)
    پاسخ:
    آره ملت خلاقیت در اسم گذاری کتاب ندارند ((: البته به استثنای خانم آشتیانی عزیز(:

    یعنی انقد دوس داری اشک ملتو دربیاری که می خای برا هر همشهریت بفرستی؟؟؟؟:)))

    چقد کتاب باید بخونم

    پاسخ:
    بعضی از اشک‌ها جنسشون خوبه، نیاز هست یه وقتایی اشک آدم دربیاد این مدلی(:
    من هم مثل تو دوست عزیز با کتاب اشک ریختم و لذت بردم. خوشحالم انتخاب ها و ترجمه های منو دوست داری...موقع ترجمه این داستان بارها سرم را میان دست هام گرفتم و آه کشیدم....کاترین پاترسون می گوید اشک جواب شایسته ای به زیبایی هاست و اشک های ما تمام از روی عشق و امید است. کیوان عبیدی آشتیانی
    پاسخ:
    خانم آشتیانی ، میشه جیغ بزنم از خوشحالی؟؟ 
    عزیزم لازم نیست جیغ بزنی. ایمیل من در اختیارته تا نظرات قشنگت را بنویسی.💜💜
    پاسخ:
    فدای شما (:
    حتما بهتون ایمیل می زنم:بوس