آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

در یک نگاه

سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶ ق.ظ

::: یک

دارم یه کتاب می‌خونم به اسم کلت ۴۵ نوشتۀ حسام‌الدین مطهری. این کتاب رو از توی یه کانال که خیلی ازش تعریف کرده بود، تحریک به خوندنش شدم. جالب اینجاست که قبل خوندن هم توی نت جست‌و‌جو کردم دیدم که آقای رضا امیرخانی در جلسۀ نقد کتاب شرکت کردند و بسیار بسیار هم از کتاب تعریف کردند و کلی هم در جلسۀ نقد، مثل همۀ جلسه‌های نقد کتاب ایرانی‌ها برای هم بره کشتند. الان صفحۀ دویست و خوردۀ کتابم و همش می‌گم چرا باید این کتاب رو توی ردۀ سنی بزرگسال چاپ کرد. کتاب از همون صفحات اولش داد می‌زنه مخاطبش نوجوان است (فرض کنیم بچه‌های ۱۵ تا ۱۸ سال نوجوان هستند).

یعنی اگر یه آدم با دید کتاب بزرگسال بره سراغ کتاب به شدت توی ذوقش می‌خوره. کتاب خوبیه ولی خب ادبیاتش نوجوانانه است.



::: دو

خیلی خوب می‌شد اگر انتشارات، رده سنی مخاطب‌ها رو ریز می کردند. مثلاً ادبیات کودک، ادبیات نوجوان، ادبیات جوان، ادبیات بزرگسال. ما توی ایران ادبیات کودک و نوجوان باهم داریم و یه دونه هم ادبیات بزرگسال. این وسط گوشت قربونی نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند.

یادمه توی شرکت که بودم یه وقتایی برای نوشتن داستان‌ها کلی درگیر پیدا کردن نویسنده بودیم طرف یکی از نویسنده‌های قدر حوزه کودک و نوجوان بود مثلاً ما داستان نوجوان می‌خواستیم داستان کودک تحویل می‌گرفتیم و داستان کودک می‌خواستیم داستان نوجوان تحویل می‌گرفتیم. چرا چون طرف نویسندۀ قوی بود ولی مثلاً توی حوزه ادبیات کودک ولی چون ادبیات کودک و نوجوان باهم همیشه گفته می‌شه هم نویسنده و هم خود ما به اشتباه سراغ هم می‌رفتیم مثلاً اگر اینطوری جا بیفته که ایشون نویسندۀ نوجوان هستند خیلی بهتره تا بگیم کودک و نوجوان.



::: سه

رفتم کتاب بن‌بست خانم آشتیانی رو بگیرم، کتاب بن‌بست نورولت خانم آشتیانی رو خریدم، یعنی تا دم در خونه همش با خودم می‌گفتم این کتاب چقدر طرح جلدش آشناست و  خانم آشتیانی گفتند تازه از زیر چاپ اومده بیرون پس چرا توی این کتاب سال نشر رو زده ۹۱. اومدم خونه توی نت جست‌وجو کردم بعله این دوتا کتاب بوده. جالب اینجاست بن‌بست نورولت رو پارسال با کتاب‌های دیگه خرید اینترنتی کرده بودم ولی هنوز نخوندمش برای همین طرح جلدش برام آشنا بوده. خسته نباشم واقعاً.



:::چهار

چی می‌شه یه نفر می‌ره خواستگاری یه نفر ولی هیچ شباهتی بهش نداره. یعنی دقیقاً با چه الگوریتمی به این نتیجه رسیده که این آدم به دردش می خوره؟

خیلی دلم می‌خواد مغز همچین آدم‌هایی رو بشکافم تا به نتیجۀ دلخواه برسم.


:::پنج

کاش به مدت ده روز پشت سرهم شیراز بارون بیاد.


:::شش

الان شمارۀ شش داره به شمارۀ پنج می‌گه یه قرون بده آش به همین خیال باش.



  • گلی

نظرات (۶)

آخ آخ منم یبار یه کتابو دوبار خریدم -___-
البته اون طرح جلدش فرق داشت و هی فک کردم چقدر اسمش آشناس، بعد با خودم گفتم احتمالا از همونایی بوده که هی میخواستم بخرم و نمیشده، اسمش چسبیده کف سرم -_- خلاصه دومی رو کادو دادم دیگه :د

کلا به آدمای شاخ حوزه ها نمیشه حرف زد. شاخی میشی :د البته همیشه هم اینطور نیست و گاهی طرف هم پرباره هم فروتن 
پاسخ:
دقیقاً شاخی می‌شیم 
یعنی تا این حد بعضی‌ها بی‌جنبه‌ان
  • آقاگل ‌‌
  • کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان این کاری که گفتین رو انجام میده. از زمان کودکی و نوجوانی یادمه کتابامون رده‌ی سنی داشت. مثلاً اوایل رده سنی مون الف و ب بود. بعد جیم. بعد دال و ه. الف و ب برا بچه‌های شش تا هشت سال بود. جیم برا 9 تا11 فکر کنم. دال برای راهنمایی‌ها و ه برای دبیرستانی‌ها. خب به نظرم خوبه که این نظام رده‌بندی رو برای دیگر انتشاراتی‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌هامونم داشته باشیم. حتی به نظر لازم و ضروریه.
    .
    کاش اینجا ده دقیقه بارون میومد! ده روزم هیچی. ده دقیقه فقط. 
    پاسخ:
    باورتون می‌شه من زیاد کتاب کانون نخوندم :| 

    آدم باید همیشه دعاهاش رو دست بالا بگیره
    حالا که قراره کوپن دعام رو بسوزونم پس بهتره ده روز باشه والا (:
    در مورد چهار:
    مگر  خواستگار باید شبیه طرف مقابلش باشه؟
    پاسخ:
    فکر کن شما یه آدم خیلی مذهبی باشید بعد یه آدمی که اصلاً دغدغه مذهب نداره بیاد خواستگاریتون
    خب میشه بنظرتون؟
    فکر کن حتی ظاهرتون بهم نمیاد چه برسه به بقیهٔ موارد
    البته مثالتون در باره من صدق نمیکند. چون خانم ها به خواستگاری مردها نمی روند. من باید برم خواستگاری کسی. که منم فعلاً اجازه این کار را ندارم :)
    ولی منظورتون رو فهمیدم. (یعنی داشتن وجوه اشتراک برای زوجین)


    شاید به مناسبت کریسمس بد نباشد این تک بیت را بنویسم:
    دختری از امت عیسی دلم را برده است
    یا محمد همتی کن تا مسلمانش کنم...

    گاهی بصورت استثناء، نداشتن وجوه اشتراک هم نمی تواند مانع ازدواج موقت شود. البته برای مرد مسلمان
    پاسخ:
    ازدواج موقت :| 

    شما هم به چه چیزایی فکر می‌کنید :| 
    برای شماره ۳ ناراحت شدم چون گرچه بن بست نورولت خیلی مفاهیم باارزشی در لایه های داستانیش داره اما این کتاب آخرم یعنی بن بست را یه جور خاصی دوست دارم. به امید دیدار آرزوهای نجیب عزیز
    پاسخ:
    سلام کیوان عزیز(: 
    همین روزها می‌خوام از شهرکتاب خرید اینترنتی کنم هم بن‌بست رو قصد خریدش دارم هم «عروس دریایی» رو بعد سه تا کتاب رو (بن‌بست، بن‌بست نورولت و عروس دریایی ) رو با هم می‌خونم. 

    چقدر دلم براتون تنگ شده بود (:
    به امید دیدار کیوان عزیز و دوست‌داشتنی 😘
  • kaivan abidi ashtiani
  • دختر عزیزم مسلم از عروس دریایی و بن بست خیلی لذت می بری. به امید دیدار در نمایشگاه تهران و این که کتابت را با امضای خودت ازت بگیرم. ارادت💜
    پاسخ:
    چه حس خوبی داره این «دخترم» گفتنتون (:
    ایشالا ایشالا