آرزوهای نجیب

بایگانی
پیوندها

کسره یا ه

چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵ ق.ظ

یکی از غلط‌هایی که داره روز‌به‌روز زیادتر می‌شه استفادۀ نادرست «ه»  و «کسره» به‌جای هم است.

مثلاً  یکی هم برای اینکه ارادتش را به خاک میهنش نشون بده نوشته: جانه من فدایه خاکه پاکه میهنم.
یکی هم نیست به این دوست وطن دوست بگه تو داری با این طرز نوشتنت میهن رو با خاک یکسان می‌کنی؛ همون شما فارسی رو درست بنویسی برای میهن کافیه نیازی به جان و مان هم نیست.

:pencil2:️ برای اینکه «ه» و «کسره»  را درست و به‌جا استفاده کنید راه‌حلش اینه: اگر «ه»ایی که پایان کلمه می‌شنوید،  فعل جمله است شما همون «ه» بذارید ولی اگر فعل نیست؛ پس کسره است.

مثلاً شکل درست شعر بالا به این صورت است:
جان من فدای خاک پاک میهنم.

یا:
یه امشب شب عشقه، زمونه رنگارنگه

یا:
در سرم دختر پیری عصبی می‌رقصد
شهر بر روی سر من عربی می‌رقصد.


:scissors:️ چند نکته:

یک: نشانۀ معرفه در فارسی هم «ه» است مثلاً دختره، پسره، مادربزرگه.

:mega:  توجه: «دختر» این قسمت رو با «دختر» شعر بالایی اشتباه نکنید. اینجا «دختر» معرفه است یعنی دختری که ما می‌شناسیم ولی «دختر» شعر بالا یعنی یک دختر پیر در سر من می‌رقصد.

دو: خیلی از کلمه‌ها توی زبان محاوره شکسته می‌شوند و خیلی هم واضح و روشن هستند مثلاً «اگر» وقتی شکسته میشه توی زبان محاوره میشه: «اگه» نمی‌نویسم «اگ»
و «یک» هم توی محاوره نوشته می‌شه «یه».




  • گلی

نظرات (۶)

به نظرم مسبب اینچیزا، اون کسایی هستن که تو نظام آموزشی جدید اومدن چند مدل ه و اِ معرفی کردن و درکل پیچیده کردن قضیه رو. مثلا زمان ما میگفتن بنویسید خانه و بخونید خانـ‌ِ
و خب وقتی یه قانونی سخت میشه، مردم به روش خودشون ساده ش میکنن...
پاسخ:
آره کلاً نظام آموزشی همه رو گیج کرده 
کلاً خودشون هم تکلیفشون با خودشون مشخص نیست 
  • آقاگل ‌‌
  • این زبان فارسی مادرمرده رو ما تا نکشیم ول کنش نیستیم!
    هکسره فقط این بیت حافظ:
    شب تاریک و بیمه موج و گردابی چنین حایل

    د آخه بیمه موج؟ برادر من اون بیمه تأمین اجتماعیه. بیمه موج چیه اخه؟
    پاسخ:
    فکر کن این غلط‌ها توی کتاب‌های انتشارات اسم و رسم دار هم پیدا شده، مثلاً نشر نی یه سوتی پشت کتابش داده که بیا و ببین
    و گاج خیر سرش کتاب املا چاپ کرده پشتش غلط املایی داره اونم از نوع همین ه و کسره نوشته ظهره تابستان! 
    واقعا ممنون بابت این مطلب خوب.
    پاسخ:
    خواهش می‌کنم (:
    ایشالا که راهگشا باشه
    میگم جسارت نشه یه وقت ولی این همه شعر فاخر داریم تو ادبیات، چی بود اینا : )
    +
    البته خب متوجه ام، شایدم چشم بصیرت می خواد که بنده ندارم :دی
    پاسخ:
    آخه اینا رو غلط‌هاش رو دیدم
    مثلاً طرف عکس‌نوشت گذاشته پروفایلش و گفته: شهر بر روی سره من عربی می‌رقصد. 

    کامنتهای من رو با نگاه طنز بخونید :دی

    پاسخ:
    بله بله :دی
  • میرزا محمّد مُهاجِر
  • میخواستم بگم. بعد دیدم گفتن. ولی دیدم نگم حیف میشه، میمونه توی دلم! شعر قحطی بود آخه؟!!

    پ.ن: ممنون بابت نکات آموزشی.
    پاسخ:
    بابا خب این شعره به صورت اشتباه داره دست‌به‌دست می‌شه بدکردم شکل صحیحش رو نوشتم
    خدایا بیا منو بکش از دست اینها راحت کن:((

    پ ن: خواهش می‌کنم وظیفه است (: